BC myser i gräset

Vällingby Brukshundklubb

24 nov 202324 nov 2023

Vällingby BrukshundklubbVällingby Brukshundklubb

Hundägarsektorn (HUS) ansvarar vår kursverksamhet och våra instruktörer. Vårt kursutbud varierar men du brukar regelbundet kunna hitta valp- och vardagslydnadskurser, kurser inom de olika hundsporten samt annat smått och gått. Vi släpper nya kurser löpande, så håll koll så du inte missar din favoritkurs.

Hundägarutbildning (HUS)

Det viktigaste jobbet för Hundägarsektor (HUS) är att planera och genomföra våra kurser.

Våra kurser leds av våra ideella instruktörer, vi har inga anställda på klubben utan alla håller kurser på sin fritid vid sidan av sina vanliga jobb. Instruktörerna träffas 2-3 gånger om året för att planera verksamheten, men vi håller kontinuerlig kontakt med varandra och håller ett öga på vilken typ av kurser våra medlemmar önskar till exempel genom vår medlemsgrupp på Facebook.

Vi planerar nya kurser löpande, som du hittar våra aktuella kurser här.

Våra instruktörer

Vi som klubb utbildar våra instruktörer via Svenska Brukshundklubben. Som grunden blir instruktörerna certifierade SBK Instruktörer, och kan sedan vidareutbilda sig inom olika specialgrenar. Det är även möjligt, att vi vid behov, utbilda instruktörer utanför SBK, men då gäller det de sporter som SBK inte har motsvarande instruktörsutbildningar för. Våra instruktörer kan även själva ha gått olika typer av privata hundinstruktörsutbildningar.

Utöver våra certifierade SBK instruktörer har vi medlemmar som håller kurser tack vare sina egna tävlingsmeriter, t.ex vid tävlingsinriktade kurser kan det vara en medlem som har gedigna tävlings- och träningsmeriter själv och vi vet att den kan hålla och planera en bra kurs för att hjälpa andra.

Ibland har vi våra så kallade hjälpinstruktörer som håller egna kurser, ofta t.ex nybörjarkurser i olika sporter. Dessa personer planerar i framtiden att bli certifierade instruktörer, och har redan gått som hjälpinstruktör vid sidan av våra vanliga instruktörer. Deras kurser har något rabatterade kursavgifter.

Du kan läsa mer om våra instruktörer här:

Är du intresserad att hjälpa till i vår kursverksamhet, och kanske i framtiden själv bli instruktör. Läs mer om hur du kan gå tillväga här:

Har du tips på instruktörer du skulle vilja hyra in?

Vi hyr ofta in externa instruktörer att hålla specifika temakurser, eller bara att fylla in en lucka i vårt ordinarie kursschema som våra egna instruktörer inte ha möjlighet eller tid att fylla.

Vet du en instruktör med intressant träningsupplägg eller föreläsningsserie du skulle vilja hyra till klubben? Kontakta gärna HUS, vi kommer såklart hjälpa till med de praktiska, men ser gärna att du själv blir ansvarig för just den kursen (förmodligen vill du även själv gå kursen/föreläsningen?)

Checklista vad HUS behöver som underlag från dig för att kunna ta beslut om att hyra en extern instruktör.

• Att personen har ett företag, vi kan tyvärr inte anlita privatpersoner för att hålla kurs
  • Upplägg: vad innehåller kursen, hur många gånger / timmar samt hur många ekipage. Kan man ha åhörare på kursen?
  • Pris: Vad kostar kursen / föreläsningen. Tillkommer reseersättning / övernattningar / annat
  • Finns det förslag på datum
  • Finns det underlag för kursen bland våra medlemmar?

Hundägarutbildning (HUS)
Kursadministratör