Redo för lydnadsträning

Vällingby Brukshundklubb

18 okt 202318 okt 2023

Vällingby BrukshundklubbVällingby Brukshundklubb

När vi arrangerar tävlingar behövs ett stort antal funktionärer som bidrar till förberedelser och genomförande. En del av funktionärsuppdragen kräver särskild utbildning och auktorisation medan andra kan utföras även av dig som inte gått utbildning inom SBK. Funktionärsuppdragen skiljer sig mellan tävlingsgrenarna.

Att vara funktionär

Att vara funktionär på tävling är ett bra sätt att lära sig mer om den aktuella grenen och lära känna andra som är intresserade av samma gren.

Som funktionär på klubbens prov eller tävling får du inte betalt men bjuds på fika och/eller lunch beroende på uppdragets omfattning. Ibland ger vi förtur eller lägre pris till kurser och föreläsning för de som under året varit tävlingsfunktionärer.

Generella funktionärsuppdrag

Oavsett tävlingsgren behöver ofta dessa funktionärsuppdrag fyllas:

• Försäljare i fiket
  • Matlagare för funktionärslunch och bagare för fikabröd till försäljning
  • Parkeringsvakt som ser till att vår parkering utnyttjas smart vid de tävlingar med stort startfält
  • Sponsorkontakt som ser till att vi kan erbjuda priser till våra tävlande

Grenspecifika funktionärsuppdrag

För de grenar där vi anordnar prov och tävlingar, behövs alltid ett antal funktionärsuppdrag specifika för grenen fyllas. Speciell utbildning och auktorisation krävs exempelvis för att vara domare, prov/tävlingsledare och tävlingssekreterare. Exempel på grenspecifika funktionärsuppdrag är:

• Spårläggare, sökfiguranter och skytt i bruks
  • Skrivare och tävlingsledarassistent i lydnad
  • Inropare i rallylydnad
  • Tidtagare i nosework

Bli funktionär

För att hjälpa till på en av våra prov eller tävlingar kontaktar du respektive sektor:

Berätta gärna om det är någon särskild uppgift du är intresserad av att hjälpa till med.