Flicka och hund

Partners och samarbeten

30 mar 202230 mar 2022

Svenska Brukshundklubben samarbetar med flera företag, organisationer och myndigheter.

Centrala samarbeten

Det här är de företag och organisationer Svenska Brukshundklubben samarbetar med centralt. Våra distrikt och klubbar kan utöver dessa ha ytterligare samarbetspartners.

Intresserad av att inleda partnersamarbete?

Är ni intresserade av att inleda ett samarbete med Svenska Brukshundklubben är ni välkomna att kontakta sponsoransvarig Ulrika Norell.

Agria annons

Agria Djurförsäkring

Agria Djurförsäkring är Svenska Brukshundklubbens huvudsponsor. Samarbetet sker via gemensamma aktiviteter och Agria sponsrar också våra SM och landslag.

Som medlem får du 10% rabatt på din hundförsäkring hos Agria.

Sverige Hundungdoms runda logotype

Sveriges Hundungdom (SHU)

Svenska Brukshundklubben och Sveriges Hundungdom har ett samarbetsavtal för att bland annat ta till vara varandras aktiviteter.

Samarbetsavtal mellan SHU och SBK

Sveriges Hundungdoms hemsida, shu.se

Här är vi medlemmar

Svenska Kennelklubben

Svenska Brukshundklubben är en medlemsorganisation under Svenska Kennelklubben.

SKKs hemsida, skk.se

Svenskt Friluftsliv

Brukshundklubben är en av flera medlemmar inom Svenskt Friluftsliv.

svensktfriluftsliv.se/

Studiefrämjandet

Svenska Brukshundklubben och Studiefrämjandet har ett omfattande samarbete på central, regional och lokal nivå.

studieframjandet.se

Våra uppdragsgivare

Försvarsmakten (FM)

Svenska Brukshundklubben är en av många frivilliga försvarsorganisationer. Vi utbildar patrullhundsekipage åt Försvarsmakten.

forsvarsmakten.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Brukshundklubben utbildar räddningshundekipage inom ramen för uppdraget från myndigheten.

msb.se

Sjöfartsverket

Brukshundklubben utbildar sjöräddningsekipage inom uppdraget från Sjöfartsverket.

sjofartsveret.se

Myndigheten för delaktighet (MFD)

Inom ramen för uppdraget från myndigheten certifierar och kvalitetssäkrar Brukshundklubben assistanshundar.

mfd.se

Länsstyrelser - Hundförbudstiden

Länsstyrelserna ger Svenska Brukshundklubben (SBK) tillstånd att genomföra träning, prov, uppvisning och tävling med lösa hundar i skog och mark under den så kallade hundförbudstiden 1 mars - 20 augusti.

Tidigare har detta tillstånd beslutats av Naturvårdsverket men från 1 januari 2016 har detta delegerats till Länsstyrelserna.

Tillståndet gäller från 1 januari 2016 och till och med 31 december 2020 under förutsättningar som framgår i tillståndet som skickas till alla klubbar och distrikt.

Länk till mer information om SBK:s tillstånd från Länsstyrelsen.

Medemsförmåner

Förutom de samarbetspartners som listas ovan har medlemmarna ytterligare medlemsförmåner som kan variera över tid.

Vilka erbjudanden som är aktuella och hur du går till väga för att få tillgång till rabatterna hittar du på Brukshundens medlemssidor (kräver inloggning).

Sogeti AB

Sogeti Linköping har byggt vår nya klubbwebb.