Glad welsh corgi cardigan som springer

Utmärkelser

Svenska Kennelklubben (SKK)

19 sep 202419 sep 2024

Inom Svenska Kennelklubben finns flera utmärkelser att nominera och ansöka om via Svenska Brukshundklubben, som specialklubb, dessa är Hamiltonplaketten och SKK:s Förtjänsttecken.

Kennelklubbens utmärkelser

Inom Svenska Kennelklubben finns flera utmärkelser att nominera och ansöka om via Svenska Brukshundklubben, som specialklubb, bland annat Hamiltonplaketten och SKK:s förtjänsttecken.

Hamiltonplaketten

Svenska Kennelklubbens hedersamma Hamiltonplakett delas ut i samband med Kennelfullmäktige (KF), som genomförs vartannat år. Plaketten kan tilldelas person "som genom framgångsrikt arbete gagnat hundaveln och härigenom i hög grad främjar klubbens syften".

Förslag på mottagare av Hamiltonplaketten från specialklubbar och länsklubbar ska vara inskickade till Svenska Kennelklubben senast den 31 december året innan KF.

Svenska Brukshundklubben, specialklubb inom Kennelklubben, lämnar förslag på mottagare av Hamiltonplaketten till Svenska Kennelklubben.

Svenska Brukshundklubbens rasklubbars, andra klubbars och medlemmars förslag på mottagare av Kennelklubbens Hamiltonplakett ska vara inlämnade, i för ändamålet framtaget förslagsformulär, senast den 15 oktober året innan Kennelfullmäktige.

Förslag till Hamiltonplaketten

Förslag från rasklubbar, lokalklubbar och medlemmar ska:

• Vara inlämnade i formulär på Brukshundklubbens hemsida senast den 15 oktober.

• OBS! Förslag med ofullständiga uppgifter behandlas inte.

• Förslag ska innehålla utförlig information om föreslagen medlem med viktiga årtal, personen-/kennelns uppfödargärning och enligt statuterna andra grundande meriter. Läs SKK:s information och statuter nedan noga.

• Om flera personer föreslås ska dessa rangordnas.

• OBS! Det är viktigt att personnamn stavas rätt.

Handläggning

Förbundskansliet sammanställer de inkomna förslagen för hantering och beslut på förbundsstyrelsens (FS) sammanträde i november/december året innan Kennelfullmäktige (KF).

FS beslutar om vilket/vilka förslag som ska skickas vidare in från Svenska Brukshundklubben, som specialklubb, till Svenska Kennelklubben senast den 31 december året innan KF. Om flera förslag skickas in från Brukshundklubben rangordnas dessa.

Svenska Brukshundklubben offentliggör inte vilka förslag på mottagare som inkommit till Brukshundklubben eller vilka förslag och motiveringar/prioriteringar som skickats vidare in till Svenska Kennelklubben, detta i enlighet med Svenska Kennelklubbens praxis.

Mer information om Svenska Kennelklubben och Kennelfullmäktige.

Förslag lämnas i formulär

Nedan hittar du länk till det formulär som ska användas vid inlämnande av förslag på mottagare av Hamiltonplaketten via Svenska Brukshundklubben.

För att komma till förslagsformuläret klicka här.

Information gällande Hamiltonplaketten

Svenska Kennelklubbens Förtjänsttecken

Svenska Kennelklubbens Förtjänsttecken delas ut i samband med Kennelfullmäktige (KF), som genomförs vartannat år. Förtjänsttecknet är avsett att "utdelas såsom erkänsla för gjorda insatser till verksamt främjande av SKK:s syften."

Mottagaren av förtjänsttecknet ska ha varit verksam inom organisationen i minst 10 år. Personen bör företrädesvis ha varit aktiv inom ett brett område i flera klubbar. Om fler än en person nomineras är det upp till klubben att rangordna dessa.

Förslag på mottagare av Kennelklubbens Förtjänsttecken från läns- eller specialklubb, verksamhetsklubb och Sveriges Hundungdom skickas in till Svenska Kennelklubben tillhanda senast den 31 december året innan Kennelfullmäktige.

Svenska Brukshundklubben, specialklubb inom Kennelklubben, lämnar förslag på mottagare av Svenska Kennelklubbens Förtjänsttecken.

Svenska Brukshundklubbens rasklubbars och andra klubbars och medlemmars förslag på mottagare av Kennelklubbens Förtjänsttecken ska vara inlämnade, i för ändamålet framtaget förslagsformulär, senast den 15 oktober året innan Kennelfullmäktige.

Förslag till Kennelklubbens Förtjänsttecken

Förslag från rasklubbar, lokalklubbar och medlemmar ska:

• Vara inlämnade i formulär på Brukshundklubbens hemsida senast den 15 oktober.

• OBS! Förslag med ofullständiga uppgifter behandlas inte.

• Innehålla utförlig information om föreslagen medlem med viktiga årtal och enligt statuterna andra grundande meriter. Läs SKK:s statuter ovan noga.

• Om flera personer föreslås ska dessa rangordnas.

• OBS! Det är viktigt att personnamn stavas rätt.

Handläggning

FS beslutar om vilket/vilka förslag som ska skickas vidare in från Svenska Brukshundklubben, som specialklubb, till Svenska Kennelklubben senast den 31 december året innan Kennelfullmäktige. Om flera förslag skickas in från Brukshundklubben rangordnas dessa.

Svenska Brukshundklubben offentliggör inte vilka förslag som inkommit till Brukshundklubben eller vilka förslag eller motiveringar/prioriteringar som skickats vidare in till Svenska Kennelklubben, detta i enlighet med Kennelklubbens praxis.

Mer information om Svenska Kennelklubben och Kennelfullmäktige.

Förslag lämnas i formulär

Nedan hittar du länk till det formulär som ska användas vid inlämnande av förslag på mottagare av SKK:s Förtjänsttecken via Svenska Brukshundklubben.

För att komma till förslagsformuläret klicka här.