Hässjande hund

Domare FCI IAD

(tidigare UHP)

Domare FCI IAD

Från år 2023 har uthållighetsprov (UHP) bytt namn till FCI IAD bedöms av en domare som ska vara auktoriserad domare för Uthållighetsprov-UHP. För att fungera som domare krävs giltigt medlemskap i Svenska Brukshundklubben (SBK).

Bli domare

Förkunskaper

Officiell utställningsdomare (FCI) alternativt av SBK auktoriserad IGP-domare/Bruksprovsdomare.

Utbildningsmål

Domaren ska självständigt svara för bedömning av uthållighetsprov enligt gällande bestämmelser. I utbildningsmålet ingår även att eleven ska ha tillräcklig kondition för att själv kunna cykla med på provet.

Arrangör: SBK:s rasklubbar, distrikt och lokalklubbar.
Kurslängd: 1 dag - 8 studietimmar.
Innehållet ska bestå av både en teoretisk och en praktisk del kring regelverk, rutiner och bedömningsförfarande.
Lärare: UHP-domare med stor erfarenhet.

Godkänd elev auktoriseras av SBK:s utskott för avel och hälsa och erhåller UHP-domarkort.
UHP-domare avauktoriseras om två (2) år eller mer förflutit sedan senaste tjänstgöringen.

Lista UHP-domare