Distriktets roll

24 mar 202224 mar 2022

Här finns information till funktionärer och förtroendevalda i Brukshundklubbens distrikt angående hanteringen av tävlingar i lydnad.

Kontroll av tjänstgöring

Distriktet ansvarar för att kontrollera att domare, tävlingsledare och tävlingssekreterare tjänstgör i rätt omfattning.

I kursplanen/reglerna för respektive funktionär står beskrivet i vilken omfattning tjänstgöring ska ske för att fortsatt ha rätt att tjänstgöra vid officiella tävlingar. Om en funktionär inte tjänstgjort i rätt omfattning måste en förnyad kontroll av kompetensen ske om man önskar fortsätta tjänstgöra.

Då det är distrikten som har behörighet att kunna ändra och lägga till funktionärer i SBK Tävling, så behövs ett samarbete med distriktens underliggande lokalklubbar för att kunna hålla ordning
på vissa funktionärskategorier. Alltså måste lokalklubb rapportera till distrikten vilka tävlingsledare och tävlingssekreterare som inte längre är aktiva eller om de har flyttat. Distriktet ansvarar, i samarbete med lokalklubbarna, för att hålla listor med sina funktionärer aktuella samt för att uppdatera auktorisationerna för dessa i SBK Tävling.

Hur man kontrollerar tjänstgöringen

Det är viktigt att endast de funktionärer som tjänstgjort i rätt omfattning går att välja till officiella tävlingar i SBK Tävling. Distriktet ansvarar därför för att kontrollera tjänstgöring och hålla registret uppdaterat.

Alla funktionärers tjänstgöringar kan man enkelt kontrollera direkt i SBK Tävling.

1. Logga in med distriktets inloggning på sbktavling.se
2. Klicka på ”Administration” i övre högra hörnet
3. Klicka på ”Aktörer” och sedan ”Funktionärer”
4. Sök på funktionärens namn
5. Klicka på funktionärens namn
6. Scrolla ner till ”Auktorisationer” och kontrollera dessa gentemot aktuella tjänstgöringskrav. Tänk även på att kontrollera deltagande i konferenser.

Uppdatering av auktorisation i SBK Tävling

1. Logga in med distriktets inloggning på sbktavling.se
2. Klicka på ”Administration” i övre högra hörnet
3. Klicka på ”Aktörer” och sedan ”Funktionärer”
4. Sök på funktionärens namn
5. Klicka på funktionärens namn
6. Kontrollera att det är rätt person och klicka sedan på ”Redigera” längst ner
7. Scrolla ner till ”Auktorisationer” och bocka ur den/de roller där funktionären inte tjänstgjort i tillräcklig omfattning (tävlingssekreterare, tävlingsledare etc)
8. Klicka på ”Uppdatera funktionär” längst ner
9. Klart! Glöm dock inte att även uppdatera era egna förteckningar och att meddela funktionären hur hen gör för att åter få möjlighet att tjänstgöra.

Att ställa in tävling i lydnad

När en lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben beslutar sig för att ställa in en officiell tävling i lydnad ska man i första hand vända sig till sitt SBK-distrikt. Distriktet tittar på skälen som klubben anger till varför man vill ställa in sin tävling och beslutar därefter ifall skälen är tillräckliga för att ställa in. Om distriktet inte anser att skälen är tillräckliga så får klubben någon typ av påföljd till sitt beslut. Exempel på en påföljd kan vara att man inte får arrangera tävling under nästkommande år.

När distrikten har tagit sitt beslut kontaktar de SBK:s kansli som i sin tur kan ta bort tävlingen ur tävlingskalendern.

Klubbar inom Svenska Kennelklubben och Sveriges Hundungdom som vill ställa in en lydnadstävling kontaktar sitt centrala förbund. De beslutar angående dessa klubbars tävlingar på samma sätt som SBK-distrikten gör för SBK-klubbarna.

Om arrangören efter anmälningstidens utgång har färre än tre anmälda totalt i alla klasser får tävlingen ställas in. Arrangören kontaktar då förbundskansliet som tar bort tävlingen ur SBK
Tävling.