Border collie som utför ett moment i rallylydnad

Arrangör rallylydnad

13 mar 202413 mar 2024

Information för dig som arrangerar tävlingar i rallylydnad och lista med auktoriserade domare i Rallylydnad mm.

Arrangör

Arrangören är den klubb som hanterar tävlingen. Man ansöker om att få arrangera tävling, ordnar med protokoll och startlistor, genomför hela tävlingen och rapporterar in resultaten i SBK Tävling.

Rätt att anordna officiell rallylydnadstävling har SBK, SKK och till SKK ansluten länsklubb, övriga specialklubbar eller ungdomsförbund.

Här hittar du regler och anvisningar för tävlingar i rallylydnad.

Ansökan om tävling

Ansökan om tävling i rallylydnad görs direkt i SBK Tävling. Därefter godkänns tävlingarna av SBK distrikt. Ej förbundskansliet som tidigare

Tänk på att man som arrangör av en officiell tävling i allmänna hundsporter, t ex rallylydnad, inte har rätt att prioritera sina egna medlemmar eller olika hundraser vid en eventuell bortlottning. Lottningen ska alltid ske bland alla korrekt inkomna anmälningar.

Funktionärer som tydligt arbetar under tävlingsdagen kan undantas från bortlottning. Se nedanstående beslut från SKK:

• Beslutet gäller för det aktuella tävlingstillfället där funktionären hjälper till.
    - Hur domare ingår i beslutet eller inte beror på om domare tillåts döma och
    tävla samma dag vilket regleras i respektive regelverk.
    - Beslutet ger arrangörer möjlighet att tillämpa denna prioritering vid lottning
    men det är inte ett krav.
    - Beslutet gäller för de allmänna hundsporterna alltså lydnad och rallylydnad.
    - Beslutet gäller från och med den 13 oktober 2022.

Datum för ansökan

Tävlingar som önskas arrangeras 1 januari-30 juni ska vara ansökta senast den 1 november året innan.

Tävlingar som önskas arrangeras 1 juli-31 december ska vara ansökta senast den 1 maj samma år.

Ansök om tävling

Ansökan om att arrangera officiell tävling i rallylydnad sker direkt via SBK Tävling.

1. Logga in med klubbinloggningen.
  2. Klicka på "Administration" i övre högra hörnet.
  3. Klicka på "Tävlingar"
  4. Klicka på "Ny tävling i rallylydnad", längst ner på sidan.
  5. Följ flerstegsguiden som kommer upp.
  6. När du genomfört alla steg, klicka på "Tävlingar" i menyn. Den ansökta tävlingen finns där.
  7. Klicka på tävlingen och "Ansök om godkännande" i menyn till vänster.
  8. Klart!

Godkännande av ansökta tävlingar

Ansökta tävlingar godkänns av SBK Distrikt. Inget remissförfarande kommer att ske.

Tillägg av tävling eller klasser

Tillägg av tävlingar i rallylydnaden kan göras fram till en månad innan tävlingsdatum. Kompletterande ansökningar läggs in i SBK Tävling. Utskottet tar därefter ställning till om det ordinarie tävlingsprogrammet påverkas negativt av den ansökta tävlingen ex. närliggande arrangör har redan en godkänd tävling samma dag.

Extra anmälningsavgift

Arrangör har rätt att ta en extra anmälningsavgift på max 25 kr per tävlande, avgiften får tas ut vid inomhusarrangemang i rallylydnad. Denna extra avgift ska arrangören själv ange i SBK Tävling då tävlingen ansöks.

Ställa in officiell tävling

En lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben som behöver ställa in en officiell tävling i rallylydnad ska vända sig till sitt distrikt. Distriktet tittar på klubbens skäl till att ställa in och beslutar därefter om de är tillräckliga för att ställa in. Om skälen inte anses tillräckliga får klubben en påföljd till sitt beslut. Exempel på en påföljd kan vara att man inte får arrangera tävling under nästkommande år. När distriktet beslutat kontaktar de Svenska Brukshundklubbens förbundskansli som kan ta bort tävlingen ur SBK Tävling.

Klubbar inom Svenska Kennelklubben och Sveriges Hundungdom som vill ställa in en rallylydnadstävling kontaktar sitt centrala förbund. De beslutar på samma sätt som SBK-distrikten gör för sina klubbar.

Om arrangören efter anmälningstidens utgång har färre än sex anmälda totalt i alla klasser får tävlingen ställas in. Arrangören kontaktar då förbundskansliet som tar bort tävlingen ur SBK Tävling.