Flaggor vajar i vinden

Ansök om utländska funktionärer

21 mar 202321 mar 2023

Arrangör har möjlighet att ansöka om att få använda utländska domare/figuranter vid sina prov/tävlingar som arrangeras i Sverige.

Ansökningstid

Ansökan ska göras 3 månader innan prov/tävlingsdatum och ska alltid gå via SBK kansliet på nedan formulär.

Hur går ansökan till

Arrangören fyller i formulär som är själva ansökan. Anmälan skickas till Svenska Brukshundklubbens tävlingsavdelning som skickar ansökan vidare till Svenska Kennelklubben (SKK), de i sin tur skickar sedan ansökan vidare till funktionärens hemland.

Efter kontroll med hemlandet att funktionären är behörig att tjänstgöra skickas svaret till Brukshundklubbens tävlingsavdelning som därefter meddelar arrangören.

Vid ansökan är det viktigt att du anger korrekta kontaktuppgifter eftersom beskedet om ni fått godkänt att använda funktionären kommer att meddelas via mail i första hand.

SINK-ansökan

OBSERVERA! Vid utbetalning av skattepliktig ersättning till en utländsk funktionär måste arrangören ordna med SINK-ansökan till Skatteverket.

Därför är det bra om arrangören, redan vid inbjudan till domare/figurant från annat land, kan skicka med SINK-ansökan så att funktionären kan fylla i och skicka tillbaka den i god tid.

Då är allt klart när evenemanget ska ske. Annars kan utbetalning inte ske förrän allt är klart och det kan bli lång väntan för funktionären innan ersättning utbetalas.

Ansökningsblanketten för SINK finner ni på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se Blanketten heter SKV4350

Formulär för ansökan