Bild på Stripes hemsida

Information om Stripe

02 jan 202302 jan 2023

Stripe är vårt nya online-betalningssystem och ersätter Dibs. Alla arrangörer som vill använda sig av detta betalningssystem måste ansluta sin klubb till Stripe för att kunna ta emot kortbetalningar till sina tävlingar/prov i SBK Tävling.

Nedan finns också information till dig som är tävlande.

Koppla er klubb till Stripe

- information till arrangörer

Registerutdrag/organisationsnummerbevis

För att kunna registrera sig hos Stripe behövs ett registerutdrag eller organisationsnummerbevis från Skatteverket.

Klubbar som är registrerade för F-skatt, moms eller som arbetsgivare kan få ut registerutdrag via skatteverket.

Klubbar som inte är registrerade för F-skatt, som arbetsgivare eller för moms kan få ut ett organisationsnummerbevis från Skatteverket.

Har klubben inte sedan tidigare registerutdrag eller behöver ett organisationsnummerbevis kontaktar ni Skatteverket via mejl eller telefon.

Kom ihåg att ni behöver kunna bifoga ett dokument på detta när ni gör ansökan till Stripe, så ett mejlsvar med uppgifter räcker inte.

För att ansluta klubben till Stripe behöver ni gå in via er arrangörsinloggning i SBK Tävling.

Instruktionen för hur man kopplar sin klubb till Stripe finns i nedan ruta där dokument samlas gällande Stripe.

Vid problem med klubbens konto

Läs först dokumentet "Lösning på Stripeproblem" som togs fram alldeles i slutet på år 2022. Dokumentet finner ni i rutan där instruktioner samlats på denna sida.

Om ni ändå behöver hjälp med ert konto så ska ni kontakta Stripes egen support vid problem med klubbens konto

OBSERVERA!  All hjälp med ert konto i Stripe måste ni ta med deras egen support.

Kontakt med deras support sker på engelska och det kan underlätta mycket om ni kopierar och anger ert Användar-ID ni har till Stripe vid kontakten med supporten.

Alla arrangörer som är anslutna till Stripe finner sitt Användar-ID vid inloggning som arrangör, gå in på Administration och sedan Gå till min klubb i SBK Tävling.

Så här kan ett sådant Användar-ID se ut:

Användar-ID hos Stripe:
acct_1GFkRMBlT1MgJB5A

Länk till Stripes egen support:
Contact Us | Stripe: Hjälp och support
Rulla ned bilden lite då ni kommit in på ovan länk för där kan ni skriva in vad ni vill ha hjälp med och där kan också filer bifogas. Kan ni inte engelska ta hjälp av Google Översätt på internet.

Information till tävlande

Betalning med Stripe vid anmälan till tävling eller prov i SBK Tävling förutsätter att arrangören anslutit sig till detta system, har arrangören inte gjort det så finns inte heller möjligheten att betala online i SBK Tävling, då är det bara girobetalning direkt till arrangören eller möjligen swish som gäller.

När du anmäler via giro måste du göra en betalning direkt till arrangören utanför SBK Tävling. Då går din anmälan till arrangören, men anmälan är inte komplett förrän betalningen är gjord.

Betalning med Stripe sker exakt på samma sätt som om du skulle göra en beställning av en vara via internet.

Din anmälan hamnar i kundkorgen på ditt konto, du måste klicka in där och klicka i en ruta som anger Betala via Stripe. Ha ditt bankkort redo och följ instruktionerna. Denna ruta kommer inte upp om arrangören inte är ansluten till Stripe.

När betalningen via Stripe är klar, har både anmälan och betalning gått till arrangören direkt.

Återbetalning via Stripe

Information till arrangör

När en anmälan till er tävling eller ert prov är betalad med Stripe och den tävlande har lämnat återbud med rätt att få pengarna tillbaka.

Då ska ni som arrangör gå in i SBK Tävling med er arrangörsinloggning, klicka fram den tävling anmälan gäller, klicka sedan fram själva anmälan på den tävlande som ska ha återbetalningen.

Där klickar ni på en ikon som ser ut som "Pengarsedlar med ett minus-tecken" på, som finns längst ut till höger på själva anmälan, och då tas anmälan bort och återbetalningen sker direkt.

Återbetalning sker till det bankkort den tävlande gjorde betalningen av anmälan med.

Information till tävlande

Då du anmält dig till tävling eller prov via Stripe så sker återbetalning direkt till kontot som betalkortet är kopplat till.

Alltså måste du gå in på det bankkonto som tillhör det kort du gjorde betalningen via och se ifall pengarna är återbetalade. Voucher finns inte längre!

För att kolla om återbetalning skett:

På ditt konto i SBK Tävling, i inloggat läge, kan du se allt som ska vara återbetalat till dig då du går in på Mitt konto/Min ekonomi.

Klicka in på varje referensnummer och se om där finns röda siffror som är överstrukna, för det betyder i så fall att återbetalning är gjord.

Men det finns tillfällen då det kan bli glapp i systemet, läs därför de dokument som finns i rutan ovanför där dokument om Stripe finns.