Räddningshund

Beredskapsveckan

06 feb 202406 feb 2024

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap arrangerar årligen Beredskapsveckan tillsammans med kommuner, länsstyrelser och frivilliga försvarsorganisationer för att öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig.

Kampanjen pågår vecka 39 och årets tema är "Sätt i gång!" Det är en uppmaning till att stärka sin egenberedskap innan en kris eller ett krig hotar. Temat ger en tydlighet och en viss skärpa i att det inte går att vänta tills en kris eller ett krig hotar, eller till och med utgör ett faktum, innan man tar tag i sin beredskap. Beredskap måste byggas i ett normalläge, annars kan det vara för sent.

Veckan ska öka kunskapen om hur vi påverkas av och kan förbereda oss för samhällskriser och höjd beredskap. Plötsligt händer det att vardagen inte fungerar som vanligt. Vid ett elavbrott, storm, it-attack eller andra allvarliga händelser kan samhällsfunktioner sluta fungera normalt. Vatten kanske inte rinner ur kranen, butiken har slut på mat, internet är nere och det börjar bli kallt i bostaden. Vad gör du då för att ta hand om dig själv och dina nära?

Förbered dig för kris
Här får du tips om vilken hemberedskap du behöver för att klara dig minst en vecka utan samhällets hjälp.