Bordercollie med stetoskop

Tjänstbarhetsbedömning

Bedömning höfter och armbågar

10 nov 202210 nov 2022

Hund som ska utbildas till tjänstehund av Svenska Brukshundklubben men har defekter på höfter eller armbågar kan bli bedömd av en veterinär. Blir hunden godkänd får den genomföra behörighetsprov för patrullhundar eller certifikatprov för räddningshundar.

Krav på röntgen

Generellt finns det inga dispenser gällande röntgen av patrullhundar eller räddningshundar mer än den tjänstbarhetsbedömning som på ägarens bekostnad kan göras på hundar med måttliga ledsjukdomar.

Räddningshundar

För räddningshundar gäller att hunden vid Delprov 1 skall vara röntgad och bedömd av SKK. Tjänstbarhetsbedömning kan göras på räddningshundar med HD C och ED 1.

Patrullhundar

För patrullhundar gäller att hunden vid kursstart skall vara röntgad och bedömd av SKK. Har hunden vid kursstart inte uppnått åldern för en officiell avläsning kan det i undantagsfall vara aktuellt med en för-röntgen, vilket sker i dialog med Anna Granath, se kontaktuppgifter nedan. Vill hundägaren avvakta med röntgen så innebär det också att man får avvakta med en kursstart. Tjänstbarhetsbedömningar kan göras på patrullhundar med HD D eller E och ED 2 eller 3.

Intyg om godkänd tjänstbarhet

Hundägaren ansvarar själv för att ordna intyg om godkänd tjänstbarhet från SBK:s officiella veterinär för tjänstbarhetsbedömningar, Öyvind Nagelhus.

Ägaren till en hund som ska gå en tjänstehundsutbildning men har defekter på höftleder/armbågar, skickar en förfrågan om bedömning till tjanstehund[at]brukshundklubben.se. Hundens namn och registreringsnummer ska stå med och röntgenbilder ska bifogas mailet. Hundägaren kan beställa röntgenbilder från veterinären som utförde röntgen eller från SKK. Hundägaren ska därefter snarast meddela instruktören för kursen resultatet av bedömningen.

Instruktören ansvarar för att intyg om godkänd tjänstbarhet lämnas till kansliet före kursstart för patrullhundar och senast vid delprov 1 för räddningshundar. Intyget skall också uppvisas för kontrollant vid slutprov respektive bedömare vid delprov 1.

Kostnad för bedömning och intyg

Hundägaren betalar i förskott 600 kr inklusive moms direkt till veterinären. Eventuell avgift för postförskott tillkommer om utlåtandet ska skickas med post. Beställs röntgenbilderna från SKK tillkommer en kostnad från SKK för det.

Frågor

Vid eventuella frågor kring bedömningen går det bra att vända sig till:
e-post: tjanstehund[at]brukshundklubben.se
Anna Granath på tel: 070-215 58 26