Fotograf: Magnus Fröderberg

Hundförarutbildningar

2024 och 2025

12 jan 202412 jan 2024

Här hittar du planerade kurser och hur du kan söka till en kurs.

Innan verksamhet i förbandet påbörjas ska en nyrekryterad patrullhundsförare gå en hundförarutbildning (HFU).

Målgrupp

Hundförarutbildning (HFU) är en obligatorisk del av grundutbildningen för dig som utbildat och certifierat din första patrullhund, eller är under pågående utbildning, och ska placeras som hundförare i Hemvärnet. HFU ska genomföras innan verksamhet i förbandet påbörjas och kan alltså med fördel genomföras i god tid innan behörighetsprovet, för att snabbt komma in i förbandet efter genomfört och godkänt behörighetsprov. Vi rekommenderar dock att man har genomfört två tredjedelar av patrullhundskursen för att få behållning av hundförarutbildningen.

Hundförare som har utbildat patrullhund tidigare får delta men endast i mån av plats.

OBS! Hundförare som tidigare genomfört hundtjänstutbildning i FM behöver inte genomföra HFU.

Förkunskapskrav

Genomförd GU-F, GMU, GU eller alternativt värnplikt, samt genomförd och godkänd eller pågående patrullhundskurs.

Syfte och mål

Utifrån förbandets uppgifter övas du teoretiskt och praktiskt med gruppchefer och instruktörer som har goda kunskaper i hur hund ska nyttjas. Det ger en bra grund för att sen kunna verka i din pluton/grupp där kunskapsnivån för hur sensor hund fungerar är varierande.

Efter kursen ska du ha med dig mer erfarenhet och verktyg för att kunna fungera i din befattning och även vara ett stöd för plutons- och gruppchef i hur hunden nyttjas i olika situationer och vad som krävs i planeringen med hunden som tillförd resurs.

Kursen genomförs under fyra dagar under ledning av instruktörer samt gruppchefer ur Hemvärnet.

Ersättning och resor

Kursdeltagare får kost och logi samt kilometerersättning om resan till och från kursen sker med bil. Information om hur resa med tåg eller flyg kan beställas skickas ut i samband med att antagningsbeskedet, ca sex veckor innan kursstart.

Dagpenning (90% av sjukpenninggrundande inkomst delat med 365 dagar) utbetalas mot inlämnat intyg om sjukpenninggrundande inkomst från Försäkringskassan, eller som lägst med för närvarande 130 kronor. Tänk på att beställa ditt intyg i mycket god tid från Försäkringskassan.

Hundar

Under kursen nyttjas endast ett fåtal hundar, möjligheten att ta med egen hund kan vara begränsad beroende på kursplats. Kursen är inte inriktad mot dressyr.

Kursplats

Hundförarutbildningarna är spridda både geografiskt och tidsmässigt med hänsyn till pågående patrullhundskurser. Hundförarna ska inte behöva resa långt eller vänta länge på ett kurstillfälle. Kursansvarig på patrullhundskurs ansvarar för att planerad HFU skrivs in med plats och datum i hundförarens utbildningsplan, samt även en alternativ kurs om kursen skulle bli full eller ställas in.

Anmälan

Hundföraren anmäler sig själv i god tid direkt på hemsidan. Man kan endast anmäla sig till en kurs.

Kurser 2024

Klicka på den kurs du vill anmäla dig till för att komma till anmälningsformuläret.

Eksjö vecka 12 torsdag-söndag
HvSS vecka 19 torsdag-söndag
Marma vecka 26 onsdag-lördag
Väst, plats kommer vecka 39 torsdag-söndag
Kvarn/Prästtomta vecka 40 torsdag-söndag
HvSS vecka 42 torsdag-söndag
Norr, plats kommer vecka 42 torsdag-söndag
Boden vecka 44 torsdag-söndag
HvSS vecka 47 torsdag-söndag

Preliminära kurser 2025

OBS! Notera att veckorna kan ändras!

Eksjö vecka 12 torsdag-söndag
HvSS vecka 19 torsdag-söndag