Liggande Corgi

Utbildningsansvarig

08 apr 202408 apr 2024

Samlad information för dig som är utbildningsansvarig i ditt distrikt. Den här sidan vänder sig till dig som är utbildningsansvarig i ditt distrikt. Nedan hittar du information om vad uppdraget innebär.

Utbildningsansvarig, distrikt

Du som är utbildningsansvarig i distriktet ansvarar för:

Verksamhetsplanering

• Upprätta verksamhetsplan och budget.
  • Upprätta verksamhetsberättelse inför årsslut.

Information, samordning och stöd till lokalklubbar

• Sprida information från centrala hundägarubildningsgruppen till lokalklubbar.
  • Stimulera och stödja lokalklubbars hundägarutbildning i den omfattning som fordras, samt vara behjälplig i olika frågor.
  • Fungera som samordnare av utbildning inom distriktet, exempelvis gällande instruktörsutbildning eller specialkurser.
  • Inhämta information från lokalklubbar och lyfta fram viktiga frågor till centrala hundägarutbildningen.

Arrangera möten med klubbarnas hundägarutbildningsgrupper

• Arrangera möten för klubbutbildningsledare 1-4 gånger per år. Dessa träffar hålls i syfte att sprida information och byta erfarenheter. Utbildningsbehovet i klubbarna inventeras för att ligga till grund för planering och eventuell samordning av utbildningar inom distriktet.
  • Inventera huruvida klubbarna lyckas ta emot alla som vill gå hundägarutbildning och arbeta för att platser ska erbjudas alla som önskar.

Centrala konferenser för distriktens hundägarutbildning

• Delta i centrala konferenser som arrangeras för distrikten.
  • Delta i dialogmöten med ledamot i utskottet för hundägarutbildning.

Instruktörsutbildning

• Arrangera, alternativt samordna instruktörsutbildning vid önskemål eller behov.
  • Arrangera, alternativt samordna specialkurser inför instruktörsutbildning vid önskemål och behov.
  • Administrera instruktörsutbildning i följande:
    • Lagerhålla bevis och märken vilka beställs från kansliet.
    • Utse examinatorer i samråd med kursansvarig till instruktörsexamination.
    • Skriva under instruktörscertifikat/bevis.
    • Skicka bevis och märken till kursledare som håller instruktörsutbildning.

Vidareutbildning för instruktörer och lärare

• Inventera behov av instruktörsutbildning inom distriktet.
  • Arrangera vidareutbildning av instruktörer och lärare på lokalklubbar och i distrikt.
  • Arrangera symposier och liknande mötesplatser för att stimulera till vidareutveckling.

Centrala utbildningar

•  Anmäla, prioritera och rekommendera deltagare till lärarutbildning. Rekommendationen skall vara protokollförd i distriktsprotokoll.
  • Anmäla prioritera och rekommendera deltagare till övriga centrala utbildningar.

Samarbete med Studiefrämjandet

• verksamhetsplanering.
  • administrativa möjligheter.
  • pedagogisk kompetens.

Dialogmöten

Dialogmöten med utskottet för hundägarutbildning och de utbildningsansvariga i distrikten. Minnesanteckningar från innevarande och föregående år.