Lathunden

Om Lathunden

Lathunden är ett program för att ta fram statistik för en viss ras från Svenska Kennelklubbens Hunddata och Avelsdata. Lathunden togs ursprungligen fram av genetikern Per-Erik Sundgren som ett hjälpmedel till svenska uppfödare för att på ett effektivare sätt kunna göra avelsutvärderingar.

Detta är Lathunden

Lathunden låter användaren statistiskt hantera all information som officiellt finns registrerad, t ex hälsoresultat, arbetsmeriter, utställningsresultat och MH-beskrivningar. Man kan sammanställa statistiken utifrån avelshundar, kullar, kennlar, från visst registreringsår m m.

Det finns även en hel del framtagna rapporter att använda för att snabbt få fram överskådlig statistik på hur rasen ser ut.

Syftet med Lathunden

Syftet med Lathunden är att kunna sammanställa all den information som finns om enskilda individer, avelsdjur, kullar, kennlar och raser på ett överskådligt sätt. Att t ex räkna ut NE (effektiva avelsbasen), defektrisker eller jämföra tänkbara avelshundar mot en kontrollgrupp kräver en programvara, det kan man inte göra manuellt eller med hjälp av SKK avelsdata.

Verktyg för rasklubbar och uppfödare

Lathunden är främst framtagen för rasklubbar och uppfödare som vill ha mer kunskap om sin ras, kunna presentera resultat eller helt enkelt "bara" fördjupa sin kunskap om de linjer som finns, när man letar efter avelshundar till sin nästa kull.

Ta del av statistik

För att ta del av all statistik kan du köpa Lathunden, vilket är ett dataprogram som du laddar ner på din dator. Du hittar mer information om köp och nerladdning av Lathunden nedan.

Du kan ta del av spindeldiagram som är framtagna på våra brukshundrasers mentala status.

Frågor om Lathunden

Vi har sammanställt ett FAQ för Lathunden med de vanligaste frågorna och svaren som du hittar längre ner på denna sida. Titta gärna om svaret på din fråga finns där. Längst ner i FAQ:n hittar du ett kontaktformulär om du har ytterligare frågor.

Beställ Lathunden

Programmet Lathunden köper du av Brukshundservice Sverige AB genom att:

• fylla i beställningsformuläret nedan
  • betala via Swish
  • erhålla licensnyckel
  • ladda ner programvaran

Betalning

Betala in 1 275 kr via Swish till nummer: 123 583 88 18. Ange namn på beställare och betalningsdatum i betalningsmeddelandet. När betalning är mottagen skickar vi licensnyckeln till e-postadressen du angivit i din beställning.

Uppdatering

När det kommer en ny version av Lathunden kan du beställa en uppdatering för halva priset. Betala in 637:50 kr via Swish. Det är samma samma nummer och enligt samma rutin som ovan. När betalningen är mottagen skickar vi en licensnyckel till den nya versionen av Lathunden. Observera att när du börjat använda den nya licensnyckeln fungerar inte längre den gamla versionen.

Beställning

Fyll noggrant i uppgifterna i formuläret. När beställningen är mottagen och betalningen kommit in till oss är din beställning fullbordad och vi skickar licensnyckeln.

Beställ Lathunden här.

Ladda ner programvara

Här laddar du ner programvaran för Lathunden till din dator. Programmet blir brukbart först när du erhållit en licensnyckel. Den får du då betalning och beställning inkommit till Svensk Brukshundservice.

Klicka här för att ladda ner Lathunden SQL - programvara.

Artiklar

I anslutning till arbetet med Lathunden, finns det ett antal artiklar som berör ämnen kring hundavel och ärftlighet. Samtliga artiklar är skrivna av Per-Erik Sundgren.

FAQ Lathunden

De mest frekvent ställda frågorna gällande Lathunden kan du hitta via vår FAQ som du kommer till genom att klicka på den blå pratbubblan längst nere till höger på den här sidan.

Titta gärna om din fråga finns med där innan du kontaktar oss.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Skriv din fråga i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi har möjlighet.