Australian shepherd huvud

Australian shepherd

Historik

Det finns många teorier om rasens ursprung men det kan fastställas att den har utvecklats i USA från hundar som sannolikt kom från Europa via Australien under 1800-talet. Det iögonfallande utseendet, som ursprungligen vann beundran, bidrog till att de amerikanska får- och boskapsuppfödarna fortsatte utvecklingen av denna allsidiga ras. Man avlade på hundarnas vallningsförmåga, vaktinstinkt samt förmåga att lösa problem och arbeta självständigt. Dessa egenskaper är rasens signum än idag och den är en fortsatt populär ras på amerikanska farmer och rancher.

Rasens moderklubb Australian Shepherd Club of America (ASCA) grundades 1957 och ingick som en del av den internationella kennelklubben (FCI) till slutet av 80-talet. För att kunna medverka på stora officiella utställningar, krävdes dock ett medlemskap i AKC (American Kennel Club). Därför valde en grupp att bryta sig ur ASCA för att bilda en egen rasklubb, och med egen rasstandard beviljades deras medlemskap i AKC 1991. Därmed hamnade ASCA utanför FCI och rasen fick två standarder. Den rasstandard vi har i Sverige är AKC:s.

Användningsområde

Australian shepherd även kallad "aussie" är en intelligent arbetshund med vall- och bruksegenskaper. Dess ursprungliga instinkter kan dock förekomma i olika grad i olika linjer. Då rasen utvecklats för arbete behöver deras intelligens och arbetslust användas till något konstruktivt. Bruksarbete eller vallning där hunden får använda sina förmågor till självständigt arbete är något som rasklubben förespråkar. Lydnad, agility, rallylydnad, nosework, freestyle m.fl. är också aktiviteter som rasen uppskattar.

En aussie är en kroppsvallande ras och en så kallad "loose eyed" vallare, vilket innebär att den använder sin fysiska närvaro för att flytta på djur som ankor, får och nötkreatur. Rasen är en trogen kamrat och som har uthållighet att arbeta hela dagar.

Hälsa

Australian shepherd anses vara en frisk ras som procentuellt sett är relativt fri från sjukdomar. För att få hundar registrerade i Svenska Kennelklubben (SKK) krävs att föräldradjuren har känd HD-status dvs. höftleder samt har känd mental status på mentalbeskrivning (MH) före parning. Det finns en idealprofil för MH på rasklubbens hemsida, där det tydligt framgår vilka kryss som är önskvärda respektive icke önskvärda i protokollet.

Egenskaper/Mentalitet

Rasen ska ha ett jämnt humör, vara vänlig, lättlärd och kan ha vaktinstinkter. Den kan vara något reserverad vid första mötet med obekanta människor, men den ska inte vara skygg, rädd eller aggressiv. Aussien är en intelligent och mångsidig hund som är arbetsvillig, lyhörd och reagerar snabbt. Den kräver en engagerad förare som kan aktivera den såväl fysiskt som psykiskt. Aussien är i grunden en vall- och boskapshund, men den passar för många olika aktiviteter.

När det gäller mentalitet har rasklubben sett tendenser (2016) på brister när det gäller orädslor och socialitet, varför ett extra fokus ligger på dessa egenskaper (mer info finns på sask.nu).

Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 51–58 cm och för tikar 46–53 cm. Rasen är välbalanserad, något längre än hög, medelstor och smidig, vig muskulös utan att grov och klumpig. Pälsen ska vara medellång och måttligt grov. Färgerna är många och färgteckningen mycket individuell. Färger som förekommer är blue merle, svart, red merle, röd, alla med eller utan vita tecken eller tan-tecken. Medfödd stubbsvans förekommer.

Pälsvård

Pälsen hos en australian shepherd ska vara funktionell utan överdrifter. Om pälsen är korrekt krävs ingen omfattande pälsvård, utan det ska  räcka med regelbunden genomkamning (kanske lite intensivare i fällningsperioderna) för att hålla den fri från tovor.

Övrigt

Förutsättningen för att en australian shepherd ska passa just dig är att du tänker igenom den mängd aktivitet och arbete du är beredd att ge din hund. Bakgrunden innebär att aussien har andra egenskaper än en ren sällskaps- och familjehund.