Beauceron på äng

01 mar 202401 mar 2024

Beauceron

Historik

Beauceron har sitt ursprung som boskapshund i Frankrike med goda vall- och vaktegenskaper. I slutet av 1800-talet betecknade chien de beauce, beauceron och bas-rouge gamla franska herdehundar från slätterna av samma typ med släthårigt ansikte, hård och kort päls och kuperade öron. Kroppen hade tanteckning framför allt längst ner på benen, vilket gav hundarna namnet "bas-rouge" (= rödstrumpa). Hundarna avlades på sin förmåga att valla och vakta djurhjordarna.

Användningsområde

Beauceron är idag en populär vall- och brukshund i Frankrike, där den också används som tjänstehund inom militären och polisväsendet. Rasen lämpar sig väl för många olika hundsporter såsom bruks, lydnad, IGP och rallylydnad men också för vallning och agility. Rasen är väldigt lätt att träna och den är mycket lyhörd för sin förares vilja. Det är inte en hund som man fostrar genom hårda tag utan genom mjukhet, konsekvens och fingertoppskänsla. I Sverige är rasen i huvudsak en aktiv bruks- och sällskapshund.

Hälsa

Generellt sett är beauceron en frisk ras. Höftledsdysplasi (HD) förekommer, men i övrigt finns inte några direkt rasbundna sjukdomar.

Egenskaper / Mentalitet

Beauceron är en hund med stark flockkänsla, livligt temperament, nyfikenhet och mod. Den har en stor arbetslust, är lyhörd till sin förare och utför gärna de uppgifter man ber den om. En beauceron mognar väldigt sent, och den kan betraktas som vuxen först vid tre års ålder. En beauceron har stor integritet och kan också på ett sätt vara en dominant ras. Detta medför att den inte kan tvingas till lydnad genom att fysiskt utmana hunden. Då en beauceron behandlas med respekt är den förarvek och väldigt samarbetsvillig.

Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 65–70 cm och för tikar 61–68 cm. Rasen är stor, stark, rustik, kraftfull, välbyggd och muskulös utan att verka tung och klumpig. Beauceron ger ett respektingivande intryck med en vaken och modig blick. Rasen finns i två olika färger, black and tan (svart och med röda tecken) och harlekin (svart, röd och grå).

Pälsvård

Pälsen är kort och slät på huvudet och i övrigt kraftig, kort (3–4 cm), grov och tät. Den har mycket underull som gör att den inte fryser i regn och rusk. Pälsens struktur gör att den är väldigt lättskött, och det räcker med borstning vid fällning.

Övrigt

I rätt händer är en beauceron är en underbar familjemedlem. Den kräver en ledare som är konsekvent och rättvis. Rasen är en bra allroundhund som man kan träna det mesta med. Det är en perfekt hund för den som önskar ett aktivt hundliv och för dig som har ett tävlingsintresse.