Briard tillfällig

01 mar 202401 mar 2024

Briard

Historik

Briard, ”chien berger de brie” på franska, är en av Europas äldsta raser vars historia kan spåras ända tillbaka till 700-talet. Rasen finns avbildad på gobelänger från Karl den Stores tid, och Napoleon hade briarder med sig som vakthundar i Egypten. Rasen har sedan mycket lång tid tillbaka använts till att valla och vakta får- och boskapshjordar i Frankrike. Genom sin storlek och styrka var den väl rustad för möten med vargar och andra inkräktare, även tvåbenta. Efter franska revolutionen på 1700-talet kom rasen till stor nytta då de grevliga domänerna delades upp i små oinhägnade jordstycken. Briarden användes också av den franska armén under de båda världskrigen som bl.a. bevaknings- och sjukvårdshund med uppgift att söka sårade på slagfälten.

Användningsområde

Briard är en brukshund, och är en lättlärd och lyhörd arbetskamrat. Den lämpar sig som tjänstehund, men rasen är en utmärkt allroundhund och den är aktiv inom många olika grenar såsom vallning, lydnad, nosework, bruks, agility, rallylydnad, drag, specialsök och heelwork to music. Ute i Europa ser man även många som tränar och tävlar i bruksgrenen skydds. I bland annat sitt hemland Frankrike används briard som vall- och vakthund.

Hälsa

Liksom många andra stora hundraser förekommer höftledsdysplasi (HD). Enstaka fall av nattblindhet upptäcktes bland svenska briarder för några år sedan, men är inte längre ett problem då alla avelsdjur testas.

Egenskaper / Mentalitet

Briarden ska ha en balanserad mentalitet och varken vara aggressiv eller rädd. Den ska vara läraktig och modig. Rasen har en stor revirinstinkt och förmåga att hålla sin hjord samlad, vilket gör att den än idag är följsam och inte ger sig ut på egna äventyr. Det är en aktiv och livlig hund som behöver få arbeta på ett eller annat vis. En briard är trogen och lojal mot sin familj.

Storlek och utseende

Briarden är en kraftfull, rustik och rörlig hund. Mankhöjd för hanar är 62–68 cm och för tikar 56–64 cm. Färgen ska antingen vara svart, fawn, fawn med sotning (lätt till måttlig) ofta med mask, grå eller blå. Färgen är enhetlig och den fawnfärgade briarden har en varm ton. Svart, fawn och grått är de vanligast förekommande färgerna.

Pälsvård

Pälsen ska varken klippas eller trimmas. Pälsen är tät och torr, typ "gethår", och minst 7 cm lång. En ordentlig genomborstning och kamning per vecka är att rekommendera. Rasen fäller inte, men på grund av den långa pälsen får man räkna med att den drar in en del barr, sand, gräs med mera.

Övrigt

Briard anses tillhöra de hundraser som mognar sent i livet, och det krävs lite extra tålamod, glimten i ögat och en viss envishet från ägaren de första åren.