Chodský pes

01 mar 202401 mar 2024

Chodský pes

Historik

Chodský pes härstammar från Tjeckien. "Pes" betyder hund på tjeckiska och Chodsko är en region i västra Tjeckien. Gränsen mellan Tjeckien och Tyskland var ända från 1100-talet en viktig gräns för att importera/exportera varor. Chodskofolket ansvarade för att bevaka denna gräns mellan 1200-talet och fram till 1620-talet. Man har hittat bilder på hundar som liknar chodský pes på vapensköldar från denna tid. När gränsen inte längre behövde bevakas användes hundarna som gårds-/vakt-/vall- och familjehundar.

Användningsområde

Chodský pes är en allroundhund som passar de flesta typer av aktiviteter och hundsporter. I Tjeckien används de fortfarande som arbetande vallhundar, men är även framgångsrika inom andra hundsporter såsom bruksprov, räddningshund, lydnad, agility och freestyle.

Egenskaper / Mentalitet

Chodský pes är en livlig hund med stor nyfikenhet, ett vänligt sinne och med en stabil karaktär. Den är snabb i sina reaktioner, vaksam, lättlärd och uppmärksam. Rasen har ett välutvecklat luktsinne som gör den väl lämpad för sök- och spårarbeten. Det är en vänlig och arbetsvillig hund som passar de flesta aktiva hundägare. Rasen mår bäst om den får använda sin energi och intelligens till olika typer av aktiviteter.

Hälsa

Chodský pes är en förhållandevis frisk hundras, men det förekommer höftledsdysplasi (HD) och armbågsledsdysplasi (ED). Ännu finns det för få hundar i Sverige för att kunna fastställa några vanliga sjukdomar.

Storlek och utseende

Chodský pes är en medelstor ras med rektangulär kroppsform. Rasen karaktäriseras av en välbalanserad kroppsbyggnad, korta öron, elegant, välformad och lång hals och en hög manke. Mankhöjd för hanar är 52-55 cm och tikar 49-52 cm, +/- 2 cm. Vikten för hanhundar är 19-27 kg, och för tikar 17-24 kg. Rasen ska ha en ymnig lång päls (5-12 cm) med riklig underull, vilket gör pälsen vädertålig. Färgen är svart med tanteckning.

Pälsvård

Pälsen, som är rak eller lätt vågig, är lättskött.

Övrigt

Svenska Kennelklubben godkände chodský pes som ras i oktober 2010. Sedan dess har intresset för rasen ökat stort i landet.