Två collies sitter bredvid varandra

Collie

01 mar 202401 mar 2024

Collie

Historik

Collie finns som lång- respektive korthårig. Rasen anses ha sitt ursprung i de lokala hundar som blandades med de hundar som romarna förde med sig till Skottland. Den långhåriga collien är en något förfinad version av den skotska fåraherdens ursprungliga arbetscollie från vilken den har valts ut under åtminstone hundra år. Rasen ställdes ut första gången år 1861 i England. Drottning Victoria var en stor beundrare av collie, vilket ökade intresset för hundarna som fashionabla sällskapshundar. Collie är Sveriges första importerade brukshundsras. Rasen blev lanserad som sanitetshund, som är föregångare till dagens räddningshund.

Användningsområde

Collien tillhör gruppen vallhundar där hundarna är aktiva, lättlärda och älskar att jobba. Collien är en brukshund som har visat goda resultat i de klassiska bruksgrenarna spår, sök och rapport, men även i andra hundsporter som lydnad, agility, rallylydnad och viltspår. Collien är även en populär utställningshund. Det är en mycket allsidig ras som trivs när den får känna sig delaktig i sin ägares närvaro

Hälsa

Collie är en förhållandevis frisk ras, men ögonsjukdomarna Collie Eye Anomaly (CEA) och colobom (ögonsjukdomar) förekommer. Även höftledsdysplasi (HD) förekommer inom rasen. Rasen finns med i de Särskilda Rasspecifika Domaranvisningarna (SRD) för riskområden som alltför små djupt liggande ögon, felställda hörntänder och ängslig mentalitet.

Egenskaper / Mentalitet

Collien är vänlig till sinnelaget, lättlärd, lyhörd och arbetsvillig. Den har ingen stor jaktlust, och den ska inte vara nervös eller aggressiv.  Collien är en utmärkt sällskapshund som är vänlig, glad och aktiv, och den passar bra ihop med andra hundar och barn. Rasklubben arbetar aktivt med mentalitetsfrågor, och collie har som första ras ett mentalindex. Mer om mentalindex hittar du på rasklubbens webbplats.

Storlek och utseende

En collie utstrålar stor skönhet, värdighet och fysisk harmoni. Kroppsbyggnaden ger intryck av styrka och rörlighet utan att vara grov eller klumpig. Mankhöjd för hanar är 56–61 cm och tikar 51–56 cm. Lång- och korthårig collie skiljer sig bara genom pälslängden. Båda hårlagen förekommer i tre olika färger; Sobel med vita tecken, trefärgad och blue merle.

Pälsvård

Den långhåriga pälsen är inte svår att sköta. En grundlig genomborstning i veckan, och något oftare vid fällning. Bakom öronen, vid armbågarna och baksidan på låren är områden som kan kräva större noggrannhet. Kam används vid utredning av tovor. Runt öronen, tassar och bakhasor är områden som trimmas. Till den korthåriga pälsen kan man använda sämskskinn. Båda hårlagen badas vid behov, inför utställning senast en vecka innan.

Övrigt

Det är viktigt för rasen att så många hundar som möjligt blir MH-beskrivna (Mentalbeskrivning Hund). Rasklubben arbetar för att minst 60 procent av varje årskull ska delta på MH-beskrivning för att på så sätt dokumentera och utvärdera rasens mentala status. Rasklubben arbetar aktivt med att sprida kunskap om mentalitet till både uppfödare och valpköpare via sin tidning och webbplats. Arbetet med att förbättra rasens mentalitet är ett prioriterat mål.