Rottweiler sitter på stubbåker

01 mar 202401 mar 2024

Rottweiler

Historik

Rottweiler räknas till en av de äldsta hundraserna. Ursprunget går tillbaka till romartiden då den användes som vakt- och boskapshund. Hundarna följde de romerska legionerna över Alperna som beskyddare och boskapshund. Vid staden Rottweil träffade hundarna på inhemska hundar och en uppblandning skedde. Rottweilerns huvuduppgift blev nu att driva och vakta kreaturshjordar och att försvara ägaren och dennes egendom. Rasen fick sitt namn ”Rottweiler Metzgerhund” efter staden Rottweil och Metzger, som betyder slaktare. Slaktarna födde upp rasen utifrån dess bruksegenskaper och ändamålsenlighet, och med tiden utvecklades den till en utmärkt vakt- och boskapshund. När man i början av 1900-talet sökte lämpliga polishundar prövades även rottweilern, och den visade sig snabbt vara väl lämpad för arbetet och godkändes som polishund 1910.

Användningsområde

Rottweilern en uppskattad bruks-, tjänste- och sällskapshund som passar för ett aktivt liv med familjen. Rasen har framgångar inom flera bruksgrenar, och många rottweilers har genom åren även blivit försvarsmaktshundar. Rottweilern passar en aktiv hundägare som vill ha en robust och modig kompis. Det är inte en ras för alla, men i rätt händer är de underbara hundar med ett stort hjärta.

Hälsa

Rottweiler har hälsoprogram för höftledsdysplasi (HD), armbågsledsdysplasi (ED) och den neurologiska sjukdomen JLPP. Även ögonsjukdomar förekommer inom rasen, och många uppfödare väljer att ögonlysa sina hundar. Mer information finns att läsa på rasklubbens hemsida.

Egenskaper / Mentalitet

Rottweilern är till sin grundläggande natur vänlig och godmodig. Den ska vara barnvänlig, tillgiven, följsam, lydig, modig och arbetsvillig. Rasen ger ett rustikt intryck och dess uppträdande är självsäkert, nervfast och oförskräckt. Den reagerar med stor uppmärksamhet på omgivningen och har en hel del vaktinstinkt.

Storlek och utseende

Rottweilern är en medelstor till stor, kraftigt byggd hund som varken ska vara klumpig eller lätt. Den välproportionerliga, kompakta och kraftiga kroppen ska ge intryck av stor styrka, rörlighet och uthållighet. Mankhöjd för hanar är 61–68 cm och för tikar 56–63 cm. Vikt är för hanar ca 50 kg och för tikar ca 42 kg. Pälsen består av täckhår och underull. Täckhåret ska vara medellångt, grovt, tätt och stramt åtliggande. Färgen är svart med rödbruna, klart avgränsade tecken.

Pälsvård

Pälsen är lättskött och kräver ingen särskild omsorg. Bad och borstning efter behov eller i samband med att hunden fäller.

Övrigt

Om du funderar på att skaffa en rottweiler bör du först sätta sig in i rasens egenskaper. Det är en brukshund och du ska vara beredd att erbjuda hunden både fysisk och mental stimulans flera gånger i veckan. På rasklubbens hemsida hittar du mycket information och en valpköparguide.