Tre tyska schäferhundar ligger i gräset

Tysk schäferhund

Historik

Schäfern härstammar från de tyska vallhundarna som sedan urminnes tider har varit herdarnas trogna följeslagare. Eftersom man vanligtvis avlade på de dugligaste individerna, utvecklades under seklernas gång en fårvallare med enastående arbetsegenskaper. Det tyska ordet "schäfer" betyder "fåraherde", därav rasnamnet "tysk schäferhund". Under senare delen av 1800-talet var det allmänna hundintresset på stadig uppgång ,och de inhemska vallhundarna fick allt större uppmärksamhet. År 1899 grundades den Tyska Schäferföreningen (SV), och därmed var den organiserade schäferaveln igång.

Användningsområde

Den tyska schäferhundens mångsidighet och anpassningsförmåga gör den till en alldeles utmärkt allroundhund. Som tävlings- och tjänstehund används den inom alla områden. De mentala, exteriöra och hälsomässiga egenskaperna kan dock variera mycket från individ till individ. Det är därför viktigt att söka fram alla tillgängliga fakta om föräldradjuren inför ett förestående valpköp, eftersom föräldrarnas arvsanlag nedärvs till avkomman. Med denna åtgärd ökar chansen avsevärt att hitta en valp som är "rätt" för dig. Information om valpens föräldrabakgrund hittar du på Svenska Kennelklubbens hemsida, sökväg "Avelsdata". Aktuell avelsstatistik finns på Schäferhundklubbens hemsida under "Köpa Schäfer".

Hälsa

Ofta får man höra att schäfern är "sönderavlad" och sjukare än alla andra raser, vilket inte stämmer. När en schäferägare måste uppsöka veterinär gäller det oftast hudrelaterade problem, sjukdomar som påverkar rörelseapparaten, störningar i tarmsystemet, tumörsjukdomar eller akuta olycksfall.

Egenskaper/Mentalitet

En tysk schäferhund ska enligt rasstandarden vara välbalanserad, temperamentsfull, nervfast, självsäker, uppmärksam och samarbetsvillig, därtill absolut öppen och godmodig gentemot främmande personer i alla sociala situationer. Den ska också kunna uppvisa en hög intensitet, koncentration och uthållighet vid olika jakt- och kamplekar. Många schäferhundar lever bevisligen upp till dessa höga krav. Statistik från mentalbeskrivning hund (MH) visar att schäferns genomsnittliga mentala status är mycket god.

Storlek och utseende

Schäfern har en något långsträckt kroppsbyggnad som ska vara smidig och muskulös, rörelserna ska vara påtagligt vägvinnande och dynamiska. Mankhöjden är 60-65 cm för hanar och 55-60 cm för tikar. Schäfern förekommer i två hårlagsvarianter, normalpälsad och långhårig. Färgen är vanligtvis svart eller grå med gula till mörkröda tecken, även helsvarta hundar förekommer.

Pälsvård

Pälsen kräver ingen särskild omsorg utöver regelbunden borstning. Bad eller dusch vid behov, 3–4 gånger per år.

Övrigt

Om du funderar på att skaffa en tysk schäferhund, tänk då på att hunden behöver mycket fysisk och mental aktivering och ett tydligt ledarskap. Gå gärna in på rasklubbens hemsida och läs mer.