Man med pistol
Logotyp Visby BK Blågul trsp

SBK Gotlandsdistriktet

För dig som tränar skott

på Visby BK

06 feb 202306 feb 2023

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Skotträningen är inte organiserad, så man bedriver sin egen träning och ansvarar själv för pistol eller knallpåk eller dylikt. Däremot behöver man samarbeta med övriga som ev tränar skott samtidigt.

För dig som tränar med skott

Tänk på att:

• Sätt alltid upp info-skylt om pågående skotträning vid infarten till parkeringen. Välj sida av lappen beroende på om det är träning på de särskilt reserverade tiderna (med företräde) eller en extra träningstid. (Skylten står i träningsförrådet - se bild nedan)

• Kontrollera alltid om det är någon på klubben först. Även om det är en tid reserverad för skotträning SKA du informera ev andra hundägare på plats. Visa hänsyn genom att vänligt informera om att skotträning snart kommer ske, så att förarna ges möjlighet att i lugn och ro få bort en ev skotträdd hund från området och plocka ihop ifall de behöver gå.

• Om du är där på extra träningstid, utöver de ordinarie, så är du skyldig att avsluta skotträningen så snart någon annan medlem önskar.

• Visa hänsyn till vår granne - avlossa inte skott precis vid huset!

• Skotträningen är inte organiserad, så man bedriver sin egen träning. Däremot behöver man samarbeta med övriga som ev tränar skott samtidigt.

• Lägg gärna ut en notis i klubbens fb-grupp om att du tänker träna på de avsedda tiderna, det underlättar för både de som INTE vill vara på klubben när det förekommer skott och de som vill passa på att träna på förekomsten av skott i omgivningen. (Spontan extratid utanför ordinarie tider kan inte förannonseras)

• OBS! Då det är kurs- eller tävlingsverksamhet på klubben är det INTE tillåtet med skotträning på eller i närheten av klubbområdet!