Skytt vid brukstävling

på Visby Brukshundklubb

06 feb 202306 feb 2023

Visby BrukshundklubbVisby Brukshundklubb

Visby BK organiserar ingen arrangerad skott-eller IGP-träning, utan detta sker på egen hand. Med struktur för när det får göras och hur man skyltar vid de tillfällen skott förekommer så underlättar vi för våra medlemmar som vill veta när det skjuts på klubben. Grunderna för tiderna är utifrån att man ska veta att det kan förekomma skott.

Om skott- och IGP-träning på Visby BK

Ibland förekommer skotträning på klubben och eftersom en del hundar kan vara berörda av detta är det bra att känna till vilka tider det kan vara aktuellt.

Liksom det är bra för dig som vill träna med skott att veta när du får göra det på klubben.

IGP-träning finns möjlighet att göra samtidigt som ordinarie skott-träning.

Tider:

Vi har fasta tider när skotträning är tillåtet och har företräde (förutom över kurs och tävling).

Dessa tider är:

• Måndag & Tisdag kl. 08:00-16:00 (Polisens hundförare)
  • Måndag kl. 18:00-20:00
  • Torsdag kl. 17:00-18:00
  • Söndag kl 12:00-14:00

Det är långt ifrån alla gånger dessa tider används för skott, men på dessa tider ska man kunna åka till klubben och skotträna såvida ingen kurs eller tävlingsverksamhet är inbokad.

OM det är tomt på klubben får skotträning ske även på andra tider, MEN då har andra medlemmar företräde ifall de inte vill att skott ska förekomma och får be om att skotten avbryts.

Vid tider för skotträning kan även IGP-träning bedrivas på appellplanen.

Även under vissa typer av tävlingar och vid MH (=Mentalbeskrivning Hund) samt MT (=Mentaltest) förekommer skott, vilket alltid är inskrivet i klubbens aktivitetskalender

Likaså om det förekommer skott på kurser eller figurantutbildningar så anslås det extra i klubbens aktivitetskalender.