Grafisk bild som visar en kalkylator och ekonomisk uträkning.

Fakturering från förbundet

29 feb 202429 feb 2024

Våra klubbar faktureras löpande från förbundet. Dels kostnader som ska belasta de lokala medlemsavgifterna och dels för beställda tjänster.

Fakturering från förbundet

Klubbar inom Svenska Brukshundklubben faktureras löpande från förbundet. Dels för kostnader som ska belasta de lokala medlemsavgifterna och dels för beställda tjänster.

Klubbavräkning - medlemsavgifter

Membersite skapas i början av varje månad automatiskt en klubbavräkning för klubbavgifterna, därefter betalas klubbens medlemsavgiter ut från förbundet en gång per månad.
Avräkningen görs för att klubben ska få den inbetalada lokala avgiften och förbundet förbundsavgiften eftersom medlemmarna betalar alla avgifter till förbundet via Membersite.

Stambokföringsavgifter

Svenska Kennelklubbens (SKK) stambokföringsavgifter för registrering av resultat från våra prov och tävlingar faktureras klubbarna varje månad. Läs mer om SKKs stambokföringsavgifter på sidan Centrala administrativa avgifter.
(Tidigare har medlemsavgifter och stambokföringsavgifter balanserats, men i samband med bytet av medlemssystem delas dessa på en utbetalning av medlemsavgifter och en faktura för stambokföringsavgifter)

Försäkringsavgifter

För att klubbarnas medlemmar ska omfattas av den kollektiva olycksfallsförsäkringen betalas en årsavgift som förbundet fakturerar. Se till att betala årsavgiften för era medlemmars skull och för att vi ska slippa olyckliga följder om något händer en medlem som inte är försäkrad.

Tävlingskreditnotor

Till arrangerande klubb skapas en tävlingskreditnota i Medlem online efter redovisad tävling. Läs om den ekonomiska redovisningen i hjälp online i SBK Tävling http://help.sbktavling.se

MH & MT - central admin avgift

Läs om fakturering av de centrala administrativa avgifterna för anmälda hundar till mentalbeskrivning hund (MH) och mentaltest (MT) på sidan Centrala administrativa avgifter.

Kongress & org.konferens

Anmälan till kongress och organisationskonferens är bindande. Ev. konferensavgift faktureras respektive distrikt och rasklubb innan evenemanget.

Avgift - försäkring personolycksfall

Försäkringsavgiften för vår kollektiva personolycksfallsförsäkring, som ingår i medlemskapet, faktureras enligt följande:

• Varje klubb debiteras enligt sitt totala antal medlemmar, alla medlemskategorier inräknade, per 31 december året innan utdebiteringen.
  • Utdebitering till klubbar görs i samband med att förbundet faktureras från försäkringsbolaget.
  • Försäkringsbolaget debiterar Svenska Brukshundklubben försäkringskostnaden i april eller maj månad i form av två fakturor. Den ena avser medlemmar i organisationen och den andra avser beräknat antal besökare vid tävlingar, utställning och övriga arrangemang. Summorna slås ihop och 20 % för förbundets administrativa kostnader läggs på totalsumman. Den totala summan divideras med totala antalet medlemskap i organisationen.

SBK-shopen

Betalning av köp i SBK-shopen görs med betalkort, i förskott eller mot faktura. Faktureringen hanteras av bolaget Klarna och fakturafrågor ska ställas till dem. Läs SBK-shopens information till klubbar.

Övrigt

Till klubben kommer vanligtvis fakturor från flera andra håll också. Bland annat fakturerar distrikten ut sina avgifter till respektive lokalklubb.