SBK:s gamla och nya logga

Logotyp och grafisk profil

06 feb 202406 feb 2024

Svenska Brukshundklubbens logotyp symboliserar våra verksamheter där hunden är i fokus. De tre kronorna visar att vi är en frivillig försvarsorganisation.

Användande av logotypen

Logotypen har funnits sedan 1951, läs mer om det i vår historia.

Svenska Brukshundklubbens logotyp är skyddad med copyright, den får inte förvanskas eller missbrukas.

Grafisk manual

Den grafiska manualen beskriver i detalj hur logotyp och grafisk profil ska användas.
Klubbar och distrikt har rätt att ta efter den grafiska profilen under förutsättning att den grafiska manualen följs.

SBK-logotyp med klubbtillägg

Förbundet tar fram klubblogotyper enligt den grafiska profilen utan kostnad till de klubbar som är intresserade.

Rasklubbarna erbjuds logotyp med den egna rasen i mitten.

Samtliga distrikt har idag SBK-logotypen med klubbtillägg.

Beställ logotyp till klubben

Digitala filer med klubbanpassning tas fram av förbundet kostnadsfritt. Vi ser gärna att någon i styrelsen lägger beställningen eller att beställningen går att styrka med ett protokollsutdrag på styrelsebeslut.

Beställning av SBK-logotyp med klubbtillägg via e-post.

Logotypen i klubb & distrikt

För distrikt och klubbar inom Brukshundklubben bör logotypen användas på exempelvis brevpapper, affischer, skyltar och märken. Logotypen bör även vara synlig på hemsidan, i annonser och trycksaker. Därigenom bidrar logotypen till att sprida bilden av och förtroendet för Brukshundklubben.

Färgkoder

För tryck av logotypen

Pantone

Blå: Pantone 294 C