Labrador söker på lastbil

Arrangera prov i specialsök

13 nov 202313 nov 2023

Distrikt, lokal- och rasklubbar inom Svenska Brukshundklubben kan arrangera prov i SBK Specialsök. Arrangören behöver inte någon särskild kompetens om hur SBK Specialsök arrangeras då domaren/provledaren hjälper till med det.

Arrangera prov

Nytt om att arrangera prov i specialsök!

Allmän info angående SBK Specialsök och SBK Tävling.

Sedan några veckor tillbaka går det att mata in klubbens prov i nya SBK Tävling.

Till en början kommer samtliga PL (provledare) Specialsök vara de som administrerar proven i SBK Tävling. Dessa läggs till av kansliet.

På sikt kommer varje klubb att välja vilka som ska vara betrodda att administrera proven i specialsök och dessa kommer att få benämningen Provadministratör (PL Admin). Det är kansliet som lägger in PL Admin utifrån klubbarnas önskemål. Det kommer att läggas upp en utbildning för SBK Tävling i SBK utbildning.

Proven måste ligga minst 6 veckor före provdatum. Exempel: om du ska ha prov den 1/1 2024 måste det provet ligga öppet i kalendern för anmälan och betalning senast den 20/11. För betalning måste klubben vara ansluten via Stripe, annars blir det via bg/pg. Tre veckor före provdatum stängs provet för anmälan automatiskt. Om det finns platser kvar kan man förlänga anmälningstiden genom att manuellt öppna upp prover för anmälan igen. Därefter måste man stänga provet manuellt.

PM läggs in i SBK Tävling.

Tilldelning av eventuella prioriterade platser och lottning av övriga platser görs i SBK tävling.

Vi räknar med att alla prov efter 1/1 2024 administreras fullt ut via SBK Tävling.

Kom ihåg att lägga in era prov i SBK Tävling.

Startavgifter och arvoden

FS beslutade att fastställa följande avgifter för deltagande ekipage, arvode till domare och provledare samt centrala avgiften. Klicka på nedan länkar för att se dessa:

Anmälningsavgifter

Centrala avgiften

Arvoden

Vem får lägga in prov och sköta resultatredovisning  i SBK Tävling?

Varje klubb beslutar om vilka som är lämpliga att hantera arbetet i SBK Tävling  (PL/domare/SpSö entusiaster med vana från SBK tävling eller liknade system). Utvalda personer får gå en utbildning via SBK utbildning och efter godkänd utbildning får varje distrikt mata in "sina klubbars" PL Admin i SBK tävling.

Så här gör du för att arrangera prov i specialsök:

• Kontakta en domare/provledare och boka in ett datum för provet.
    Antingen används en provledare och en domare, eller så är domaren även provledare tills vidare. Arrangören utser då en biträdande provledare som instrueras av domaren.
    Du hittar kontaktuppgifter till domare och provledare här.
  • För dialog om lämplig plats för sökområdet. Provet kan med fördel genomföras på en annan plats än klubbområdet. Domare kommer tillsammans med ev. provledare att utforma sökområdet.
  • När domare, provledare och plats är klart är det dags att anmäla provet till Svenska Brukshundklubbens förbundskansli.
    Nya prov publiceras ca 1 gång/vecka.
    Det sker genom att fylla i det här formuläret.
  • Kansliet kommer att skicka en bekräftelse tillsammans med en Excel-fil för resultatredovisning med instruktioner.
    Information om provet kommer att läggas ut här.

För att vi ska kunna utvärdera provet är det viktigt att de domare och provledare som har utbildats inom projektet anlitas. Proven ska också genomföras utan avsteg från regelförslaget.
Enligt reglerna (avsnitt 23) är banvandring inte tillåten och det finns inte något krav på gemensam samling eller prisutdelning. Därmed kan anmälda deltagare kallas till en individuell starttid, genomföra sitt prov och sedan lämna platsen.
Protokoll kan skickas till deltagaren inom tre dagar, till exempel via mail (avsnitt 26 i reglerna).

Lycka till med provet och tack för hjälpen!

Vid frågor kontakta oss: