Bild regelbok IPO R 2023

Regler IPO-R

06 feb 202306 feb 2023

Tävla i IPO-R

IPO-R-prov genomförs både i Sverige och utomlands. I och med att det är internationella regler har den som kan IPO-R möjlighet att ställa upp på samma villkor utomlands.

Förare i Sverige ska vara medlem i Svenska Brukshundklubben för att få delta i tävlingar. Förare från annat land ska vara medlem i en organisation ansluten till FCI eller IRO.

Titlar att vinna

Både svenskt och internationellt championat finns att vinna. De bästa får också chans att delta i VM.

Klasser att tävla i

Man startar i klass V. Efter ett godkänt resultat i V blir man uppflyttad till klass A. I klass A behövs det två godkända resultat för att bli uppflyttad till klass B, som är den högsta klassen.

Man behöver inte flytta upp sig direkt efter godkänt resultat, utan kan fortsätta att tävla i den klassen. Men när man väl har startat i den högre klassen kan man inte gå tillbaka.

Anmälan till tävling

För tävlande som vill anmäla sig till tävling ska göra detta via SBK Tävling.

För arrangörer

Ansökan om prov i IPO-R sker via SBK Tävling.

Etisk policy

Du hittar SBK:s etiska policy vid prov och tävlingar på sidan Styrdokument

Regler för IPO-R