Fotograf: Nils-Petter Nilsson

Att vara på läger

Alla våra läger är kostnadsfria

14 nov 202314 nov 2023

Här kan du läsa om hur det är att vara på läger med oss, t ex hur du och din hund kommer bo.

Gratis läger

All vår ungdomsverksamhet är kostnadsfri och vi står för resor, mat och boende. Vi betalar inte för eventuell förlorad arbetsinkomst, dagpenning eller annan ersättning.

Boende

Du bor tillsammans med en annan deltagare i tvåbäddsrum i en barack eller på ett vandrarhem. Ibland sker övernattning i tält en eller två nätter. Din hund bor i ett fint hundstall om du är på läger på Marma.

Resor

I ditt antagningsbesked till lägret finns information om hur du ska boka din resa via SBK:s resebyrå. Kör du bil eller får skjuts till Marma så betalar vi kilometerersättning för det.

Hund

Alla hundar är välkomna på våra ungdomsläger. Vi kräver inte att hunden ska ha någon tidigare erfarenhet eller vara av någon särskild ras. Men, vet du om att din hund är skottberörd så ska du lämna den hemma om du ska på läger till Marma eftersom det finns ett skjutfält där.

Alla hundar på Hundtjänstskolan måste vara minst 12 månader vid kursstart och fullt friska.

Försäkrad och vaccinerad hund

Din hund ska vara försäkrad och den ska vara vaccinerad enligt Svenska Kennelklubbens bestämmelser för att få följa med på läger.

Låna hund

På de flesta av våra läger finns möjlighet att låna hund. Är det många som behöver låna hund så kan det bli så att du får dela på en hund med någon annan deltagare.

Medlemskap & försäkring

För att få delta på ett läger hos oss måste du vara medlem antingen i Svenska Brukshundklubben eller i Sveriges Hundungdom (SHU) eller i en annan frivillig försvarsorganisation. Det är viktigt för att du ska täckas av vår försäkring som ingår i medlemskapet.

Utrustning

Uniform

Under våra sommarläger tillhandahåller vi uniform som skyddskläder och militär utrustning som du får låna. Du får även låna kängor men det är bra om du har egna som du har gått in själv så att du slipper skavsår.

Utrustningslista

När du blir antagen till ett läger så skickar vi med en utrustningslista så att du vet vad du behöver packa till både dig själv och till din hund.

Kost

För den som önskar specialkost under våra läger kan vi erbjuda vegetarisk, laktosfri eller glutenfri kost. För övrig specialkost krävs ett läkarintyg i god tid innan kursstart. Numera finns inte längre något kök på Marma så all mat beställs och serveras i färdiga portionsförpackningar

Film inför läger

Kontakta kansliet