Fotograf: Christian Björses

Frivilligverksamhet

Vi utbildar hundar och personal till totalförsvaret.

17 okt 202417 okt 2024

Svenska Brukshundklubben är en frivillig försvarsorganisation. Vi är en av 18 ideella organisationer som, enligt förordning (1994:524) om frivillig försvarsverksamhet, har i uppgift att sprida totalförsvarsinformation samt att rekrytera och utbilda frivilliga för uppgifter inom totalförsvaret.

Motståndskraft och försvarsvilja

När ett samhälle utsätts för allvarliga händelser som avviker från vardagens rutiner krävs det stora resurser för att hantera läget. Blir krisen dessutom långvarig och svår eller övergår till ett krigstillstånd får samhällsfunktioner svårt att lösa sina uppgifter med ordinarie personal. Exempel på svåra påfrestningar för samhället kan vara allt från terrorhändelser till påverkanskampanjer eller klimateffekter.

Motståndskraft och försvarsvilja

Motståndskraft och försvarsvilja växer ur insikten om vad det är som ska försvaras, om den egna insatsens värde, samt ur modet och förmågan att utföra denna insats även när det bygger på personliga risker och umbäranden.

Känslan av samhörighet med, och delaktighet i samhället har betydelse för viljan att bidra om krisen eller kriget kommer. Därför är det viktigt att vara informerad, motiverad och ha kunskap om hur man ska agera för att hantera sin egen situation och samhällets utmaningar.

• Vårt öppna fria och demokratiska samhälle är värt att försvara - därför har vi en krisberedskap och ett civilt försvar.
  • Vårt öppna fria och demokratiska samhälle är värt att försvara - vi har alla ett ansvar.

Om Sverige angrips krävs försvarsvilja och motståndskraft- Människors försvarsvilja grundläggs redan i fred. Det är det militära och det civila försvarets samlade förmåga som är krigsavhållande. Det är vårt totalförsvar.

Tillsammans

Gemensamt bidrar myndigheter, näringsliv, civilsamhälle och befolkning till ett fortsatt starkt Sverige. Att vi står stadigt tillsammans är en viktig del av vår krisberedskap och civila försvar.

• Tillsammans värnar vi vår säkerhet, frihet och demokrati.
  • Tillsammans utvecklar vi vår motståndskraft, uthållighet och försvarsvilja.
  • Tillsammans - för ett starkare Sverige.

Frivilliga är en viktig resurs

De frivilliga försvarsorganisationerna är en resurs för både Försvarsmakten och civila myndigheter i en kris eller krig. Vi rekryterar och utbildar personal till Försvarsmaktens krigsorganisation. Vi utbildar förstärkningsresurser till kommuner och myndigheter för att förstärka deras uthållighet. Vi sprider också information av Sveriges totalförsvar, vilket bidrar till folkförankringen av Sveriges försvar.

Förordning om frivillig försvarsverksamhet

Den frivilliga försvarsverksamheten som växte fram under 1900-talet har ansetts så viktig för Sveriges förmåga att hantera kris och krig att det finns en, av riksdagen beslutad, särskild förordning om frivillig försvarsverksamhet där de 18 frivilliga försvarsorganisationerna står omnämnda. Vi har olika kompetenser och inriktning men det vi alla har gemensamt är ett engagemang för att stärka samhällets säkerhet och försvar. På frivilligforsvaret.se finns alla organisationer presenterade. Mer om de frivilliga försvarsorganisationerna finns också att läsa på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida.

Vill du göra en insats?

Vill du och din hund göra en viktig insats som förstärkningsresurs i totalförsvaret så kan ni utbilda er hos oss.

Svenska Brukshundklubben utbildar patrullhundar med förare till Hemvärnet, patrullhundar till Flygvapnet samt räddningshundar med förare på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Om krisen eller kriget kommer

Från det år du fyller 16 har samhället förtroende för att du vid en kris eller krig kan hjälpa till med enklare uppgifter, som att till exempel dela ut vatten eller information. Du förväntas också klara dig utan samhällets hjälp i en vecka om en kris eller krig skulle inträffa. Läs mer om totalförsvarsplikt och dina förberedelser inför kris eller krig.

Förbered dig och din hund för en kris!

Du är en del av Sveriges beredskap och här får du tips om hur du stärker din motståndskraft. Här hittar du även information om vilken beredskap du bör ha för dina husdjur. Mer om det och checklistor för det hittar du hos Svenska Blå Stjärnan.

Broschyren Om krisen eller kriget kommer

Alla hushåll i Sverige fick broschyren "Om krisen eller kriget kommer" hemskickad 2018. En ny uppdaterad version skickas ut till alla hushåll hösten 2024. Broschyren går också att ladda ner, lyssna på eller beställa via MSB:s hemsida.