Svensk fana

Arrangör mästerskap

Arrangör av DM, SM och FMM

25 apr 202425 apr 2024

Information till arrangör av Svenska Brukshundklubbens tjänstehundsmästerskap.

Roligt arrangemang

Att arrangera ett Försvarsmaktsmästerskap (FMM) eller distriktsmästerskap (DM) för patrullhundar eller svenskt mästerskap (SM) för räddningshundar är en möjlighet att få använda sin kreativitet och sina kontakter för att göra ett kul arrangemang!

Mer information

Kontakta förbundskansliets tjänstehundsavdelning om din klubb eller distrikt är intresserad av att vara arrangör av ett Försvarsmaktsmästerskap för patrullhundar eller ett SM för räddningshundar.

Kontakta också gärna föregående års arrangör för mer information och bra tips.

Checklista

När ett distrikt eller en klubb har åtagit sig att arrangera ett Försvarsmaktsmästerskap för patrullhundar eller ett SM för räddningshundar skickar kansliet en checklista med allt som ska göras.

Distriksmästerskap patrullhund

Protokoll och resultatlista

Efter genomfört DM för patrullhundar ska arrangören skicka alla protokoll och resultatlista till Svenska Brukshundklubbens förbundskansli. Resultatlistan måste vara underskriven men behöver inte vara i original och kan med fördel skannas och mailas till förbundskansliets tjänstehundsavdelning. Om pappren skickas med vanlig post så rekommenderas att de först kopieras. Protokoll och resultatlista ska vara kansliet tillhanda senast sista dagen för anmälan till FMM. Om arrangör av DM bjuder in fler distrikt att delta så ska en resultatlista skrivas för respektive distrikt som deltar.

Vanliga frågor

Vilket distrikts DM ska jag anmäla mig till?

Hunden ska bo i distriktet. Med andra ord så kan föraren bo någon annanstans och vara medlem i en klubb i ett annat distrikt. Det behöver inte heller vara samma förare vid DM som vid FMM så det är alltså hunden det handlar om.

Vilka hundar kan delta?

Alla certifierade patrullhundar får delta, som uppfyller kraven i reglerna för DM och SM-regler för patrullhund, oavsett om de är krigsplacerade eller inte.

Om mitt distrikt inte kan arrangera ett DM?

DM är distriktens ansvar att ordna. Har ett distrikt inte möjlighet att arrangera ett DM så bör distriktet kontakta ett närliggande distrikt (lämpligen gör tjänstehundsansvarig i distriktet det) för att de som vill tävla i FMM ska få möjlighet att kvalificera sig. Dock måste alla från det distriktet som önskar delta få göra det. Det ska också skrivas en separat resultatlista för dessa tävlande. Arrangerande distrikt skickar sen in en resultatlista per distrikt.

Kan mitt resultat från förra årets DM räknas?

Nej, det är resultaten från kvalificeringsåret som räknas. Arrangerar inte distriktet ett DM så kan det finnas möjlighet att delta på ett annat distrikts DM, om distrikten kan komma överens om detta.

Kan jag delta på FMM även om jag inte vunnit DM?

Har man deltagit vid DM och erhållit ett godkänt resultat så kan man anmäla sig till FMM även om man inte vunnit DM. Det finns ett antal platser förutom vinnarna som fördelas enligt en princip som beskrivs i reglerna för FMM. Om du anmäler dig och inte kommer med så ska arrangören återbetala anmälningsavgiften, minus en mindre administrativ avgift.

Kontakt förbundskansliets tjänstehundsavdelning

Förbundskansli