Australian shepherd

Tjänstehundsansvarig

Stöd vid tjänstehundsverksamhet

10 feb 202410 feb 2024

Arbetsbeskrivning för tjänstehundsansvariga i Svenska Brukshundklubbens distrikt.

Arbetsbeskrivning

Stöd till tjänstehundsansvarig i distriktet (patrullhunds- och räddningshundverksamhet)

• Samordna tjänstehundsverksamheten i distriktet.
  • Medverka vid distriktets styrelsemöten/medlemsmöten och informera om tjänstehundsverksamhet och totalförsvaret.
  • Budgetera för nästkommande verksamhetsår avseende tjänstehundsverksamhet, i samråd med distriktets styrelse. Beslut om hur mycket administrativa medel distrikten får tas i början av året och pengar betalas ut under första kvartalet. Alla distrikt får en en viss grundsumma oavsett verksamhet. Därutöver får distrikten pengar baserat på hur många patrull- respektive räddningshundar man utbildat under föregående år.
  • Löpande informera distriktets styrelse om planerad och genomförd verksamhet inom tjänstehund samt uppföljning av ekonomi.
  • Hålla sig väl underrättad om tjänstehundsverksamheten i distriktet samt samverka med aktuella utbildningsgrupper/flottiljer.
  • Genomföra dialog med aktuella förband samt informera klubbrepresentanter kommande års behov av patrullhundar.
  • En förändring har skett när det gäller uppdragsförfarandet mellan de frivilliga försvarsorganisationerna och Försvarsmakten. Tidigare meddelade SBK när och var vi kunde arrangera patrullhundskurser, baserat på behov och den dialog som skett mellan distrikten och utbildningsgrupperna. Numera så tilldelas vi kurser av Försvarsmakten. Det betyder att SBK inte styr över var och när kurser ska hållas. Behovet och tilldelningen planeras och beslutas om av Försvarsmakten. SBK får besked i kvartal tre år ett om vilka kurser som ska genomföras inom respektive militärregion år tre, med kursplats och veckor. När vi får det underlaget för SBK:s Försvarsmaktsombud en dialog med distrikten inom respektive militärregion. Önskemål om förändringar av veckor eller ytterligare kurser kommer därefter att tas med vid den centrala dialogen som de frivilliga försvarsorganisationerna har med Försvarsmakten ca vecka 40. Då tiden är knapp däremellan så bör distrikten redan på förhand ha diskuterat vilka möjligheter de har att arrangera kurs år tre. Slutligt beslut om tilldelning av uppdrag får vi under kvartal ett år två. Denna "årssnurra" löper sen vidare så vi behöver arbeta långsiktigt med planering av verksamheten.
  • Senast den 15 augusti ska distriktet ha meddelat kansliets tjänstehundsavdelning om man önskar starta räddningshundkurs. Förslag kan avse nästkommande år samt år två och tre, exempelvis inkommer man senast den 15 augusti år 2024 med förslag för år 2025, 2026 och 2027.
  • Tillsammans med klubbarna planera informationsträffar och rekrytering av hundförare.
  • Tillsammans med klubbarna ge totalförsvarsinformation i samband med medlemsmöten och informationsträffar.
  • Tillsammans med klubbarna planera utbildningen av hundförare och hundar.
  • Delta vid telefonkonferenser med utskottet för samhällsnytta.
  • Delta på tjänstehunds årliga utbildningsdagar i februari.
  • Hålla sig uppdaterad om information/nyheter inom tjänstehundsverksamheten via utbildningsdagar, hemsida och nyhetsbrev samt sprida detta inom distriktet till berörda funktionärer och hundförare.
  • Vara uppdaterad på de administrativa anvisningarna för patrullhundskurs och räddningshundkurs.
  • Ansvara för att förteckningar över funktionärer i distriktet hålls uppdaterade samt att kansliet informeras om eventuella förändringar.
  • Skriva under kursansökningar, efter att värdering av lämplighet ur SBK-synpunkt genomförts. Vid ett eventuellt avslag ska tydlig motivering framgå. Kursansökningar som avses gäller grundutbildning till:
    - Hundbefäl (PH)
    - Instruktörer (PH och H)
    - Kursansvarig patrullhundskurs
    - Provledare (PH och RH)
    - Kontrollanter (PH)
    - Domare/bedömare (RH)
  • Tillse att nya funktionärer omhändertas i distriktet efter avslutad utbildning och får möjlighet att verka i sin nya funktionärsroll.
  • Främja ungdomsverksamhet med inriktning tjänstehund. Ta gärna hjälp av UG ungdom PH och av våra fantastiska ungdomsambassadörer.
  • Samverka med närliggande distrikt kring funktionärer, prov, distriktsmästerskap etc.