Fotograf: Magnus Fröderberg

Patrullhund

18 aug 202318 aug 2023

Under träningslägret kommer alla deltagare att få lära sig mer om patrullhunden och dess arbete. Alla kommer även att få testa på några övningar med egen hund.

Om patrullhunden

Patrullhundens främsta uppgift är att, med hjälp av sina välutvecklade hörsel- och luktsinnen, varna sin förare för personer inom ett bevakningsområde. Hunden tränas att från fasta platser och i rörelse tydligt markera ljud i terrängen. Hunden kan på mycket långa avstånd höra en människa som rör sig och därmed varna sin förare för eventuella inkräktare. I rörelse kan hunden även med hjälp av sitt fina luktsinne ta upp och följa spår på marken och avslöja personer som gömmer sig i terrängen.

Under lägret

Ett av träningspassen på lägret kommer vara gemensamt för alla grupper och innehålla information om patrullhund, vad de gör och hur de tränas. Alla deltagare på lägret kommer även få chans att testa på några övningar med egen hund.

Om du redan nu vill lära dig mer om patrullhundar, klicka här.