Löparskolan

18 dec 202318 dec 2023

Löparskolan ingår i SBK:s friskvårdsprojekt ”Upp och hoppa- Sund med hund” och erbjuder olika träningsupplägg under 8 veckor med målsättningen att deltagaren ska kunna jogga tillsammans med sin hund.

SBK:s löparskola

SBK:s friskvårdsprojekt ”Upp och hoppa- Sund med hund” erbjuder olika träningsupplägg under 8 veckor med målsättning att deltagaren ska kan jogga tillsammans med sin hund. De olika målsättningarna/distanserna är gul (1 km), grön (2 km), blå (5 km), röd (7,5 km) och svart (10 km). Du hoppar på den nivå som du tycker passar dig och din hund. Syftet med löparskolan är att få fler hundägare att röra på sig tillsammans med sin hund- i egen takt och med egna målsättningar. Oftast är det lättare att träna i en grupp och det finns en del Brukshundklubbar som har startat upp löparskolor för att motivera till mer fysisk aktivitet tillsammans med vår fyrbente vän. Samtliga träningsupplägg finns tillgängliga under "Färdiga träningsprogram" längst ner på denna sida.

Målgrupp

SBK:s löparskola är tillgänglig för alla. Du behöver inte vara medlem i SBK eller ingå i en arrangerad SBK löparskola på en lokal Brukshundklubb för att kunna ta del av träningsuppläggen. Du kan träna tillsammans med din hund i egen takt i på vilken plats du vill.

Löparcoachen

I löparcoachen har vi följt Susanne Öhqvist och löparcoachen Thomas Melén under åtta veckor, med målsättningen att få Susanne att jogga i 2 km. Ta del av 31 olika avsnitt om löpträning tillsammans med din hund.
I Löparcoachen 2.0 följer vi Pernilla Bergström (2 km) och Susanne Öhqvist (5 km) under åtta veckor.

Digitala lopp

Vår målsättning är att motivera fler hundägare att röra på sig mer tillsammans med sin hund- i egen takt och med egna målsättningar. Dina löpsteg gör gott, både för din egen hälsa och för hundens.
Välj vilken nivå eller distans som du tycker passar dig och din hund bäst. Välj mellan 1, 2, 5, 7.5 eller 10 km.
Aktuella lopp finns under "På gång Sund med hund", nedan.

Kursupplägg Löparskolan

Förbundskansli