Maria och Idun

Sund med hund & produkter

19 dec 202319 dec 2023

Inom friskvårdsprojektet Upp och hoppa – Sund med hund har Svenska Brukshundklubben tagit fram ett nytt träningskoncept, där hundägaren tränar tillsammans med sin hund. Syftet är att ge hundägare och instruktörer motivation och idéer för att öka den fysiska aktiviteten hos förare och hund, bredda vårt kursutbud och locka fler medlemmar till våra klubbar.

Med projektet "Upp och hoppa – sund med hund" hoppas Svenska Brukshundklubben kunna bidra till att vända den trend som visar på att den fysiska aktiviteten minskar och den psykiska ohälsan ökar hos människor idag. Det övergripande syftet med Sund med hund är att öka kunskapen om och färdigheten i att använda naturen som verktyg för ökad fysisk aktivitet för att därmed öka det fysiska och psykiska välbefinnandet hos människa och hund i samhället.

Sund med hund

Kursupplägg

Målgrupp

För många har friskvårdsträningen blivit en livsstil och för andra har det medfört en total ändring av livsbetingelserna till det positiva. För hunden och hundägaren finns stora hälsovinster att göra såväl för kroppens välmående som för de mentala processerna. Med andra ord Sund med hund!
Förarens motivation och fantasi avgör oftast valet av träningsmetoder. Behovet och utformningen av friskvårdsträningen är mycket individuell beroende på vad hunden och hundägaren har för förutsättningar och vad hundägaren har för målsättningen med träningen. Alla träningsupplägg är unika inte bara beroende på hunden utan även beroende på den enskilda individen.
Sund med hund är anpassad till allas behov, oavsett om ni är nybörjare eller redan aktiva tillsammans med hunden.

Diplomering

Genom cirkelträning tränas hela kroppen. De olika övningarna finns både som aktivitetskortlek och som cirkelträningshäfte (se nedan).
Vid diplomering visas alla övningar på en viss nivå/färg visas upp, både för människa och hund. Det innebär att hunden ska visa upp sex övningar och människan sex övningar. Vissa övningar görs tillsammans med hunden och visas då endast upp en gång.
Ta kontakt med din Brukshundklubb för diplomering. En SBK Instruktör kan genomföra diplomeringen.

Beställningsprodukter

Här finns de olika produkterna som projektet tagit fram. Dessa finns att beställa på SBK shopen (länk finns längs ner).

Aktivitetskort

Aktivitetskortlek

Aktivitetskortleken beställs från SBK shopen.

Aktivitetskortleken består av 24 kort. På dessa kort finns övningar både för människa och hundar. Det är en tydlig bild och en kort text som förklarar hur övningen ska utföras. Korten är indelade i fyra nivåer, grön, blå, röd och svart. Den gröna nivån är den lättaste och den svarta är den svåraste. Aktivitetskortlekarna finns att beställa på SBK-shopen.

Aktivitetskort ung

Aktivitetskort Ung

Aktivitetskort ung finns att beställa från SBK-shopen.

Aktivitetskortleken består av sex olika stationer med tre olika övningar per station. Deltagaren får på så sätt välja en övning som de vill utföra. Vissa övningar är lite lättare och vissa övningar lite svårare. När deltagaren har gjort sina sex olika övningar på sig själv och på sin hund så tilldelas ett diplom och deltagaren har också möjlighet att bli diplomerad i gul nivå av en SBK Instruktör. Det är totalt sex övningar för hunden och 16 övningar för deltagaren.

Cirkelträningshäfte

Cirkelhäftet

Finns att beställa på SBK-shopen.

Svårt att hinna med både gymmet och hunden?
Genom Svenska Brukshundklubbens nya häfte med friskvårdsövningar, med "Cirkelträning för människa och hund", hinner du med båda samtidigt.

Diplomeringspaket

Grön Scarf Sundmedhund

Som avslutning på kursen Sund med hund kan man välja att diplomera sig och sin hund inför en instruktör. Efter genomförd diplomering får man/får man köpa diplom och scarf till hunden från klubben.
Paket innehåller diplom och scarf. Detta beställs från förbundet (nedan) av den lokala Brukshundklubben.
Scarfarna finns i fyra olika färger, grön, blå, röd och svart. Scarfen träds enkelt fast på hundens vanliga halsband. Materialet är av mjuk polyester, så att scarfen ska var mjuk och följsam. Tillsammans med scarfen kommer ett diplom som instruktören fyller i.

Gröna scarfs är för tillfället slut, men kommer åter igen inom kort!

Pris:

Ert inköpspris per 5-pack är 325 kr (65 kr per paket) plus portokostader.
Cirkapriser för olika portopriser per 5-pack, med reservation för prishöjningar eller annat:
ca pris 7,50 kr för 1 styck 5-pack
ca pris 15 kr för 2 stycken 5-pack
ca pris 28 kr för 3-5 stycken 5-pack

Multifunktionsscarfs till "Löparskolan"

Som avslutning på Löparskolan kan man få eller köpa ett diplom och en multifunktionsscarf från klubben.
Detta beställs från förbundet (nedan) av den lokala Brukshundklubben.
Multifunktionsscarfarna finns i fyra olika färger, grön, blå, röd och svart.
Tillsammans med scarfen kommer ett diplom som instruktören fyller i.Klubben beställer multifunktionsscarfs samt diplom och ger/säljer vidare till deltagarna.
Multifunktionsscarfarna finns i fyra olika färger, grön (2 km), blå (5 km), röd (7,5 km) och svart (10 km).
Multifunktionsscarfarnas vikt är 130 g, de är gjorda av polyester och har storleken: 26,5 x 50 cm. Beställ här nedan.

Pris:

Ert inköpspris per 5-pack är 325 kr (65 kr per paket) plus portokostader.
ca pris 7,50 kr för 1 styck 5-pack
ca pris 15 kr för 2 stycken 5-pack