Bild på tung och metall apporter

Tävlingsledare bruksprov

07 mar 202407 mar 2024

Här hittar du information för tävlingsledare inom Svenska Brukshundklubbens (SBK) tävlingsgren bruksprov

Förändrad utbildningsgång och auktorisation av tävlingsledare i bruks

Förändringarna innebär att:

• Blivande tävlingsledare utbildas och examineras först i en grundmodul,  för att därefter välja inriktning, och examineras i någon eller några av grupperna skydd, spår, rapport, sök eller patrull.
  • Turordningen för praktiskt respektive teoretiskt prov, både för blivande tävlingsledare och blivande domare, blir valfri. Godkänt prov har en giltighetstid av ett (1) år.

Tävlingsledarutbildningar arrangeras i SBK-distriktets regi.

För att bli tävlingsledare ska du vara medlem i Svenska Brukshundklubben (SBK), ha tävlingsmerit godkänd i lägre klass eller av klubbstyrelse bedöms ha förvärvat motsvarande erfarenhet på annat sätt, bli rekommenderad av din lokalklubb för att få gå utbildningen. Det är lokalklubben som skickar in anmälan till distriktet. För auktorisation krävs att du är 18 år.

Länk till hundförbudstiden

Länk till vapenförordningen - som finns att läsa i policydokument

Länk till SKK:s regler för prov och tävling

Länk till dispens för föraren