Bild regelbok mondioring 2023

Regler mondioring

09 nov 202309 nov 2023

Nya FCI regler för mondioring

FCI har ändrat i reglerna för mondioring och dessa börjar gälla redan 2023-11-01.
Reglerna finns på engelska nedan och översättning till svenska pågår.

Tävla i mondioring

För att få tävla krävs att man genomfört MH samt godkänt Socialitetstest (enligt FCI/SMCU:s lista), gäller även för deltagande i MRL och MRLH.

I Sverige är de officiella Socialitetstesten, Socialitetstest Mondioring (STMR) samt BH-prov (IPO).

Alla hundar och raser, med stamtavla, kan tävla MRL och MRLH.

För att få tävla Mondioring och skyddet krävs ras av vilket SBK har avelsansvar för. Länk till sidan för bruksraserna

Det krävs även tävlingslicens.

Alla hundar och raser, med stamtavla, kan tävla MRL och MRLH.

Klasser att tävla

MR 1-3

MRL 1-3 (endast lydnadsmomenten i respektive klass)

MRLH 1-3 (endast lydnads- och hoppmomenten i respektive klass)

Anmälan till tävling

För tävlande som vill anmäla sig till tävling i Mondioring ska göra detta i SBK Tävling.

För arrangörer

Ansökan om prov i Mondioring sker i SBK Tävling och administreras helt via systemet. Arrangörerna uppmanas att titta i SBK Tävling innan ansökan om nya MR tävlingar görs, för att se så inga tävlingar inom distriktet sker samma datum. Tävlingarna godkänns automatiskt.

Etisk policy

Du hittar SBK:s etiska policy vid prov och tävlingar på sidan Styrdokument