Pojke och hans Assistanshund

Grundläggande krav förare

29 aug 202329 aug 2023

SBK ställer vissa krav innan ett blivande assistanshundekipage kan få påbörja sin resa från hund och ägare till att bli ett assistanshundekipage. Kraven har faställts utifrån att ekipaget ska vistas i offentliga miljöer och att hunden ska ha ett praktiskt syfte för sin förare.

Grundläggande krav förare

Du som planerar att anskaffa en assistanshund ska:

• ha en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning
  • kunna påvisa ett behov av en assistanshund för att kunna delta i samhället på lika villkor
  • ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa

Ålder

Det finns ingen åldersgräns för dig som förare men om du är under 18 år ska målsman vara den som undertecknar dokument och är den som har det yttersta ansvaret för hundens välmående. För yngre barn skall målsman delta aktivt i utbildningsprocessen, vid lämplighetstester, examinationer och årsprov.

Läkarintyg

Föraren ska kunna uppvisa ett läkarintyg som bekräftar psykisk eller fysisk funktionsnedsättning.

Assistanshund

Förbundskansli