Fotograf: Elisabeth Gustavsson

Ungdomsläger steg 1

Introduktionsläger

17 nov 202317 nov 2023

Ett läger där du får möjlighet att prova på tjänstehund under en vecka, utan några förkunskaper.

Prova på tjänstehund

Du som är mellan 15-20 år, intresserad av tjänstehund och ännu inte har deltagit vid något läger hos oss har under en vecka möjlighet att få en introduktion av tjänstehund och vår verksamhet. Du ska ha genomfört detta läger för att få söka till våra andra läger.

Lägret hålls oftast i samband med Hundtjänstskolan på Marma, vilket ger en unik möjlighet att få en inblick i tjänstehundsverksamheten tillsammans med kompetenta instruktörer och andra deltagare. Du kommer få bära uniform, lära dig militär pedagogik och krav kommer ställas på att beakta värdegrunden i Försvarsmakten.

Boende

Boendet ser lite olika ut beroende på var lägret hålls. På Marma där de flesta läger hålls sker boendet i baracker. Hundarna bor under lägret i hundstallar, alltså de sover där på natten och kommer delar av dagen att lämnas ensamma. På andra platser, t ex Halen i Blekinge, där vi håller läger kan boendet ske på vandrarhem.

Inga förkunskaper krävs

Vi kommer vara ute i skogen hela dagar och mer fysiskt krävande aktiviteter förekommer. Du kommer lära dig grunddressyr för en patrullhund, spåra med hund, figurera och mycket mer - allt tillsammans med din egen, eller lånad hund. Inga förkunskaper krävs av dig eller din hund och alla raser är välkomna.

Marma är ett skjutfält och skott kan förekomma. Om du vet att din hund är skottberörd är det bättre att den stannar hemma.

Krav för att delta

• Du ska fylla minst 15 år eller som mest 20 år under året.
  • Du ska vara medlem hos Svenska Brukshundklubben eller Sveriges Hundungdom.
  • Din hund ska vara minst 12 månader vid kursstart, fullt frisk och i god form för att orka med. Den ska också vara försäkrad samt vaccinerad enligt Svenska Kennelklubbens bestämmelser. Se också ovan om din hund är skottberörd.

Ungdomsläger Patrullhund steg 1 får du endast genomföra en gång.

Nästa läger

Mitt - vecka 27 (sön 30 juni - lör 6 juli 2024) på Marma
Mitt - vecka 28 (sön 7 juli - lör 13 juli 2024) på Marma
Syd - vecka 30 (sön 21 juli - lör 27 juli 2024) i Halen, Blekinge

Anmälan

Du anmäler dig direkt här på hemsidan, klicka på knappen anmälningsformulär nedan. OBS Sista anmälningsdatum är den 23 februari 2024.

Antagningsbesked skickar vi ut senast den 8 mars. När du får ditt antagningsbesked måste du bekräfta att du tackar ja till platsen genom att fylla i och returnera en bekräftelseblankett, som du får tillsammans med ditt antagningsbesked. Vi har ett begränsat antal platser och ett begränsat antal lånehundar och därför kommer antagning att ske utifrån anmälningsdatum. Vi försöker se till att du blir antagen till den kursvecka du har sökt men ibland behöver vi flytta anmälningar till andra veckor så titta extra noga i ditt antagningsbesked vilken vecka du är antagen till.

Fel på vår tacksida

OBS! För närvarande har vi lite problem med hemsidan så när du har anmält dig kommer du få upp ett besked om att något har gått fel. Men, det har det inte så länge som du får ett automatiskt mail med en bekräftelse på din anmälan. Då har allt fungerat som det ska. Får du inget mail ska du höra av dig till oss.

Kontakt på förbundskansliet

Förbundskansli