Welsh corgi cardigan som hoppar över det täckta hopphindret

Om sporterna

18 aug 202318 aug 2023

Här kan du läsa mer om de olika hundsporter som vi erbjuder under träningslägret.

Om sporterna

Tävlingslydnad

I tävlingslydnad ska hunden läras att utföra ett flertal olika moment både nära föraren och på avstånd. Hunden ska kunna hämta föremål och hoppa över hinder. Momenten sker både med och utan koppel. Viktigt i lydnad är samarbetet mellan förare och hund. Skillnaden mot vanlig vardagslydnad är att det är förutbestämda moment som hunden genomför i följd. Under lägret har vi inga förkunskapskrav för att delta i grupperna för tävlingslydnad. Vill du läsa mer om tävlingslydnad, klicka här.

Rallylydnad

Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden "kör" en bana enligt "kartläsarens", dvs förarens, anvisningar. Anvisningarna finns på skyltar med ca 3–5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras. Det är från 12 och i den högsta klassen upp till 20 moment man utför. Banorna ser olika ut varje gång. Under lägret erbjuder vi en grupp som kommer att fokusera på nybörjarklassen i rallylydnad (kräver inga förkunskaper). För att läsa mer om rallylydnad, klicka här.

Spår

Spår ingår som specialmoment inom bruksprov. Spår går ut på att en hund, kopplad i spårlina till föraren, följer en markbunden vittring av en människa. I spåret är träpinnar utlagda som hunden ska markera eller ta upp och lämna till föraren. Inga förkunskaper krävs för att träna spår under lägret. Vill du läsa mer om spår, klicka här.

Specialsök

Specialsök är ett samlingsbegrepp för hundens arbete att söka efter och markera olika dofter. Det kan vara allt ifrån narkotika till kantarell eller något annat. Inom SBK Specialsök är det röd Kong Classic som hunden ska söka efter. Inga förkunskaper krävs för att träna specialsök under lägret. Vill du läsa mer om specialsök, klicka här.

Freestyle

I freestyle utför föraren tillsammans med sin hund ett fritt utformat lydnadsprogram till musik. I programmet bedöms tre kategorier: utförande, programmets planering och kvalitet samt tolkning av musiken. Stor vikt läggs i bedömningen av valet av rörelser i förhållande till hund och hur programmet har anpassats till musiken. Inga förkunskaper krävs för att träna freestyle under lägret och om du vill läsa mer om sporten, klicka här.