Två schäfrar

SBK Skaraborgs Distrikt

Bli instruktör

Australian sheperd

SBK instruktörer utbildas av SBK Lärare. Utbildning till SBK Lärare arrangeras av det centrala förbundet via sektorn för hundägarutbildning.

För att utbilda dig till instruktör ska du vara aktiv i din klubb och bli rekommenderad av styrelsen. Du ska också ha hjälpt till på minst två kurser och ha vitsord från instruktörerna som ansvarat för kurserna.

Instruktörsutbildningar arrangeras av distrikt eller lokalklubb i samråd med distrikt.

Bli tävlingsfunktionär

Hund som hoppar hinder

Är du intresserad av att utbilda dig till tävlingsfunktionär har vi ett stort utbud av utbildningar inom vår prov- och tävlingsverksamhet.

Läs mer om respektive funktionärsroll och hur du går tillväga för att utbilda dig till tävlingsfunktionär här.

Utbildning inom mentalitet

Närbild på labrador

Om du är intresserad, kan du utveckla dina kunskaper kring hundars mentalitet här på SBK och våra utbildningar gällande hundars mentalitet spänner över ett brett område.

Du som funktionär börjar först som figurant och kan sedan välja att vidareutbilda dig till testledare, beskrivare och slutligen domare.

Du hittar information om utbildningarna här.