Fotograf: Christian Björses

Grundkurs tjänstehund

08 mar 202408 mar 2024

Du som är nyfiken på tjänstehund har nu ett perfekt tillfälle att prova på. Sommaren 2024 genomförs två kurser för dig som vill prova innan du söker en patrullhundskurs eller räddningshundkurs.

Grundkurs tjänstehund

Denna 4 dagars prova-på-kurs är en introduktion av tjänstehund där såväl patrullhunds- som räddningshundmoment ingår. Du som söker kursen har grundläggande kunskaper om dressyr och en lämplig hund. Du ska ha genomfört kurser eller startat i tävlingar i spår, lydnad eller sök. Kursen kommer att genomföras i terräng så du måste ha förmågan att vistas obehindrat i skog och mark.

Kursen är avsedd för:

• blivande räddningshundförare
  • blivande patrullhundsekipage i hemvärnet
  • hundägare som vill utbilda sin hund för utlåning till flygvapnet

Krav på hund och förare

Hunden ska:
  • vara max 3 år gammal och du vill utbilda dig och hunden till patrullhund till hemvärnet eller till räddningshund.
  • vara max 4 år om du avser utbilda hunden till flygvapnet.
  • kunna gå i koppel.
  • vara tyst i passivitet.
  • komma på inkallning (så hunden kan vara lös under träningen).
  • tolerera andra hundar.
  • kunna vara uppkopplad samt sova i ett hundstall.
  • kunna hanteras av främmande människor (vid visitation och lyft av hund).
  • en fördel är om hunden gillar att leka med andra än föraren.
Föraren ska:
  • vara medlem i Svenska Brukshundklubben eller i en annan frivillig försvarsorganisation.
  • vara svensk medborgare.
  • vara max 64 år vid en eventuell start på patrullhundskurs- eller räddningshundkurs för att hinna gå klart utbildningen och tjänstgöra under den tid man kan krigsplaceras (18-70 år).
  • vara terränggående (det vill säga kunna röra sig obehindrat över olika underlag).
  • vara intresserad av patrullhunds- eller räddningshundutbildning.
  • ha rätt fysiska förutsättningar (det vill säga att kunna höra och se, inte vara rädd för höjder, mörker, trånga utrymmen etc).
  • ha sett filmerna på hemsidan om patrullhundar och räddningshundar innan kursen och känna ”det här skulle jag vilja prova”.
  • vara införstådd med att detta är en prova-på-kurs där man får prova de olika momenten som finns i tjänstehundsutbildningen.
  • inte tidigare ha utbildat en patrull- eller räddningshund och inte heller kommer att påbörja en utbildning innan denna grundkurs.
  • vara införstådd med att utbildningarna till räddningshundekipage respektive patrullhundsekipage syftar till att krigsplaceras och göra tjänstgöra med sin hund i totalförsvaret.

Kursplats:

Marma skjutfält

Datum:

Lördag den 13 juli - tisdag den 16 juli 2024 (vecka 28-29)

Onsdag den 17 juli - lördag den 20 juli 2024 (vecka 29)

Tider:

Inryckning klockan 13.00

Utryckning klockan 15.00

Anmälan

Anmälningstiden har gått ut. OBS! Antagningsbeskeden är något försenade och skickas ut senast den 11 mars. Om du blir antagen så behöver du bekräfta din plats genom att fylla i och returnera ett par blanketter för dig och din hund.

OBS, få räddningshundkurser startar 2024 så plats på denna prova-på-kurs innebär inte en garanti att sen få plats på en räddningshundkurs. Däremot finns det platser på våra patrullhundskurser 2024.

Kontakt på förbundskansliet

Förbundskansli