Revisorernas uppgift

Svenska Brukshundklubbens normaltstadgar § 9 anger revisorernas roll och uppgift i förening inom Svenska Brukshundklubben.
Två revisorer och en revisorssuppleant väljs för en tid av ett år, räknat från ordinarie års- eller fullmäktigemöte fram till och med nästa ordinarie års- eller fullmäktigemöte.
Revisorer och revisorssuppleant väljs varje år vid års- och fullmäktigemöte och är medlemmarnas kontrollorgan som under hela verksamhetsåret ska granska styrelsens arbete vad gäller både räkenskaper och verksamhet. De ska se till att verksamheten bedrivs i enlighet med både lagar, stadgar, uppsatta mål och fattade beslut (både av års- eller fullmäktigemöte och styrelse).
Revisorer kan även vara styrelsen behjälplig som rådgivare i t.ex. ekonomiska frågor som är besvärliga.

Löpande arbete

Revisorer och styrelse bör under verksamhetsåret ha löpande kontakt och styrelsens mötesprotokoll ska vara tillgängliga för revisorerna så att de kan följa styrelsens arbete samt följa upp beslut och föreningens utveckling.
Revisorerna har även rätt att begära att få närvara vid styrelsemöte. Dock ska de inte vara med på alla styrelsemöten i en förening, läs om jäv nedan.
Under verksamhetsåret följer revisorerna upp:

• Att verksamheten bedrivs i enlighet med lagar, stadgar, uppsatta mål och fattade beslut.

• Styrelsens rutiner och delegeringsordningar.

• Ekonomi och rapporter.

• Bokföring och verifikationer.

• Hur beslut och inköp stämmer överens med beslutad budget.

Revisionsberättelse

Revisorerna granskar föreningens balans- och resultaträkning samt styrelsens förvaltning av föreningens angelägenheter.
Föreningens räkenskaper ska tillsammans med verksamhetsberättelse, balans- och resultaträkning överlämnas till revisorerna senast ett, i normalstadgarna angivet, antal dagar innan mötets handlingarna ska vara tillgängliga för medlemmarna.
Inför års- och fullmäktigemöte ska revisorerna lämna sin revisionsberättelse. Revisorernas berättelse ska överlämnas till styrelsen senast ett, i stadgarna angivet, antal dagar innan mötets handlingarna ska vara tillgängliga för medlemmarna.

Mall

Svenska Kennelklubbens föreningskommitté har tagit fram en mall för hur en revisionsberättelse kan se ut.

Ansvarsfrihet

I revisionsberättelsen föreslår revisorerna mötet att bevilja den avgående styrelsen ansvarsfrihet, eller att avgående styrelse inte beviljas ansvarsfrihet.
OBS! Inom SKK-organisationen är det den avgående styrelsen i dess helhet som beviljas respektive inte beviljas ansvarsfrihet. Enskilda ledamöter kan undantas förutsatt det finns en protokollförd reservation.

Medlemskap

Revisorer är det enda undantaget från inom Brukshundklubben gällande krav på att samtliga personer som väljs som förtroendevalda eller som väljs att inneha funktion inom Svenska Brukshundklubben måste vara medlem i organisationen. Undantag från denna regel kan endast göras vid val av revisor
om denne är auktoriserad eller godkänd revisor då behov av sådan föreligger.
Revisorerna kan yrka på att extra medlemsmöte genomförs om dessa anser detta nödvändigt.

Jäv

Revisorerna får inte kräva att vara med på alla styrelsemöten, detta då de i så fall kan påverka styrelsen i dess arbete, vilket innebär att jävssituation kan uppstå.
För att undvika jäv får inte revisor vara nära anhörig/familjemedlem med förtroendevalda i styrelsen. En revisor eller dennes närmaste anhörig ska stå helt fria från andra förtroendevalda i föreningen då det annars föreligger jäv om revisorn ska granska sig själv och sina närmast anhöriga.