Schäfer bevakar IGP figurant

Ansökan om prov/tävlingar

28 feb 202428 feb 2024

Se ny information gällande ansökan om prov/tävlingar

SBK Tävling kommer när det är klart att vara integrerat i klubbwebben så att du har en ingång till dina olika funktioner eller uppdrag inom Svenska Brukshundklubben. Systemet är också väl anpassat för olika plattformar så att det fungerar oavsett om du sitter vid datorn eller om du nyttjar mobilen eller plattan.

Information till arrangörer

Förlängd ansökningsperiod

2023-11-10

Eftersom vi är mitt i byte av system har berörda UG inom prov och tävling godkänt att arrangör får lägga in saknade prov/tävlingar i efterhand i nya SBK Tävling.

Distrikten får därigenom godkänna prov/tävlingar efter den 15 november.

SBK:s Utskott för prov och tävling tog vid sitt möte nr 8/2023, 2023-11-13, nedan beslut:

§ 117 Beslut per capsulam

c. Förlängd ansökningstid av prov och tävlingar

Utskottet konfirmerade den via e-post beslutade förlängda ansökningstiden för prov och tävlingar. Detta med anledning av att många klubbar ännu inte har lagt in sina ansökningar för prov och tävlingar för 2024 på grund av otydlig information om vart dessa skulle läggas in – i nya SBK Tävling eller i nuvarande/gamla SBK Tävling.
Ansökningsperioden är förlängd så ansökan är öppen till och med 2023-12-10 och godkännande av distrikten är förlängt till 2023-12-31.

Om något krånglar

Som alltid när man går live med nya system så kan det förekomma barnsjukdomar även här i början. Vi ber därför om tålamod och att ni tar skärmdumpar och noggrant skriver ner hur, vad och i vilken ordning ni gjorde när ett eventuellt problem uppstod. På så sätt får vi bästa möjligheterna att lösa eventuella buggar.

Felanmälan skickas till: support@sbktavling.se

Till att börja med rekommenderar vi att ni använder dator och webbläsaren Chrome för att fylla i ansökan.

Medlemssystemet styr rättigheterna

Från och med att vi går över till nya SBK Tävling kommer alla rättigheter att styras från medlemssystemet.

All administration av prov och tävlingar kommer från och med att hela systemet är live att ske via Mina sidor här på hemsidan.

Den 2 oktober öppnar vi upp den första delen av nya SBK Tävling: Ansökan om prov/tävling
(observera att det bara är ansökan och inte hela nya SBK Tävling som går live den 2:a).

För att du ska kunna lägga in ansökan i nya SBK Tävling måste du ha uppdraget "Ansvarig tävling" för din klubb i Membersite.

Uppdrag "Ansvarig tävling"

Alla klubbar som vill arrangera tävlingar/prov måste först ansöka om prov/tävling i tävlingssystemet SBK Tävling.

För att det ska fungera måste arrangören först lägga in minst en person som har uppdraget "Ansvarig tävling" i medlemssystemet.

Medlemsansvarig och kassör kan lägga till uppdrag i Membersite, gör så här för att lägga till uppdraget:

1. Logga in i Membersite.
  2. Gå till Min förening.
  3. Klicka på Uppdrag i menyn under Min förening.
    Här finns instruktioner om hur du gör för att lägga till uppdrag.
  4. Lägg till uppdraget "Ansvarig tävling" på den person som ska kunna lägga in ansökningar om prov/tävlingar för kommande period. Uppdraget ligger under kategorin "Förtroendeuppdrag".

I regelverken för Svenska Brukshundklubbens prov och tävlingar framgår vilka klubbar som får arrangera vilka typer av tävlingar och prov.

Se länkar till information till den tävlande, reglerna och funktionärer längst ned på sidan.

Det finns också givna regler för när tävlingar/prov får ansökas, vem som godkänner dessa med mera. Om detta kan du läsa mer genom att klicka på nedan länkar för respektive gren.

Observera att höstens period är förlängd utifrån att vi är mitt i byte av system (se ovan).

Arrangörens sida för bruksprov

Arrangörens sida för exteriörbeskrivning

Arrangörens sida för IGP

Arrangörens sida för IPO-R

Arrangörens sida för lydnadsklass

Arrangörens sida för mentalbeskrivning (MH)

Arrangörens sida för mondioring

Arrangörens sida för mentaltest (MT)

Arrangörens sida för rallylydnad

Arrangörens sida för specialsök

Gör så här

Ansökan om att arrangera officiell tävling sker direkt via Mina sidor på brukshundklubben.se.

1. Logga in på Mina sidor.

2. Klicka på "SBK Tävling" i menyn till vänster.

3. Klicka på "Hantera prov/tävlingar".

4. Klicka på "Ansökan om prov/tävlingar".

5. Klicka på den blå knappen "Ansök om ny prov/tävling".

Uppgift om arrangör fylls i automatiskt. Om du har uppdraget "Ansvarig tävling" för flera klubbar måste du välja den klubb det gäller i drop-downlistan som då finns överst på sidan.

Fyll sedan i efterfrågad information.

Uppgifter markerade med en röd stjärna "*" är obligatoriska.

De uppgifter du behöver/kan fylla i skiljer sig något mellan olika grenar/klasser och är därför dynamiska beroende av gren och ibland klass.

Du måste lägga till gren innan du kan lägga till klasser.

Lägg till klasser:

För att lägga till uppgifter om en specifik klass klickar du först på klassen och fyller därefter i uppgifterna.

När du är klar med alla uppgifter klickar du på den blå knappen "Skicka ansökan" längst ner på sidan:

Handledning arrangör