En ny förening inom Svenska Brukshundklubben kan bildas om en grupp personer anser att det till exempel finns tillräckligt medlemsunderlag för en förening och det är långt till en redan befintlig förening.
Först kontakt med distrikt/rasklubb
Inledningsvis bör kontakt tas med det distrikt eller den rasklubb i Brukshundklubben i vilken bildandet av den nya föreningen önskas. Sök klubb eller distrikt här. De har kunskap om närliggande föreningar och vad som är på gång inom distriktet/rasklubben. De kan även hjälpa till med stöd och vägledning i hur man bildar och arbetar i en förening inom Svenska Brukshundklubben.
Bilda interimsstyrelse
De aktuella "medlemmarna" ska bilda en interimsstyrelse (tillfällig) vid ett protokollfört möte. Därefter ska interimsstyrelsen kalla till och genomföra ett medlemsmöte för samtliga medlemmar. Vid mötet ska beslut om styrelse och beslut om att ansöka om att bilda förening inom Svenska Brukshundklubben fattas.
Beslut vid medlemsmöte
Vid det protokollförda konstituerande medlemsmötet ska medlemmarna besluta om att:
-
Ansöka om bildandet av en ny förening inom Svenska Brukshundklubbens organisation.
-
Anta Brukshundklubbens normalstadgar för aktuell nivå inom Brukshundklubben. Följande uppgifter om normalstadgarna ska tydligt framgå i protokollet:
- Förslag på föreningens namn
- Styrelsens säte (ort)
- Styrelsens antal ledamöter - Beslut om 1, 3 eller 5 ledamöter utöver ordförande, vice ordförande, kassör och sekreterare
- Styrelsens antal suppleanter - Beslut om 2 eller 3 suppleanter
-
Medlemsavgift - Storleken på den lokala avgiften. Medlemsavgiften i Svenska Brukshundklubben består av en förbundsavgift samt en lokal avgift, se medlemskap.
-
Styrelse i enlighet med de beslutade normalstadgarna.
Ansökan
Justerat beslutsprotokoll från medlemsmötet samt normalstadgar ska tillsammans med en komplett ansökan skickas skriftligen till distriktet/rasklubben. Ansökan ska innehålla nedan angivna uppgifter.
-
Namn - Ange namnförslag för föreningen.
-
Interimsstyrelse - Förteckning över styrelsens ledamöter med namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer, e-postadresser samt funktioner.
-
Kontaktperson - Styrelsen ska inom sig utse en kontaktperson, ange namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer, e-postadress och funktion. Personen har ansvar för kontakt med distrikt/rasklubb samt förbundskansli. Kontaktpersonen ansvarar också för den första administrationen i medlemsregistret mm vid ett godkännande av föreningen.
-
Officiell adress - Ange föreningens officiella adress, telefonnummer och e-post.
-
Plusgiro/bankgiro - Ange föreningens plusgiro- eller bankgironummer. Behövs till exempel för utbetalning av organisationsstöd.
-
Medlemsavgift - Ange föreningens lokala avgift som tillkommer medlemsavgiften utöver förbundsavgiften och som tillfaller den lokala föreningen.
-
Styrelsens säte - Ange sätet/orten för styrelsen.
-
Verksamhetsområde - Ange föreningens geografiska verksamhetsområde, till exempel kommunblock. Ta hänsyn till befintliga och angränsande föreningar! Distriktsstyrelsen/rasklubbsstyrelsen godkänner och fastställer området samt anmäler det till förbundskansliet.
-
Medlemsunderlag - Bifoga en medlemslista med namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer samt e-postadresser. Minst 20 medlemmar rekommenderas.
-
Datum för medlemsmötets beslut om fastställande av normalstadgar - Ange vilket datum som beslut om antagandet av normalstadgar för aktuell nivå inom Svenska Brukshundklubbens organisation fattades. Normalstadgar ska bifogas ansökan.
-
Funktionärer - Bifoga en sammanställning över ev. funktionärer med namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer, e-postadresser samt funktionärstyper.
-
Klubbstuga - Meddela om ni har en klubbstuga (inte något krav).
-
Övrigt av intresse för ansökan - Ange till exempel kontakter med kommunen om marker och stuga.
Godkännande av distrikt/rasklubb
Distriktsstyrelsen/rasklubbsstyrelsen behandlar och godkänner bildandet av nya föreningar inom sina geografiska gränser, se Svenska Brukshundklubbens normalstadgar § 6. Distriktsstyrelsen/rasklubbsstyrelsen kontrollerar att föreningens upptagningsområde inte krockar med redan existerande föreningar och hör med angränsande föreningar om synpunkter innan beslut om godkännande fattas. Tillräckligt medlemsantal och långsiktighet är också att beakta.
Distrikt/rasklubb skickar in ansökan
Efter distriktsstyrelsens/rasklubbsstyrelsens godkännande om bildande av ny förening skickar distrikt/rasklubb in ansökan innehållande nedan till förbundskansliet:
-
Protokollsutdrag från distriktsstyrelsens/rasklubbsstyrelsens godkännande.
-
Komplett ansökan (se ovan).
Förbundsstyrelsen godkänner
Förbundsstyrelsen beslutar om bildande, namn och normalstadgar vid FS-sammanträde. Efter godkännande meddelas föreningen beslutet och ett bekräftelsedokument med de föreningsspecifika detaljerna i föreningens normalstadgar skickas till föreningen underskrivet av generalsekreteraren. Normalstadgarna är viktiga att ha arkiverade och tillgängliga för medlemmar, styrelsefunktionärer, valberedning och revisorer. Ett andra original arkiveras på förbundskansliet.
Därefter ges föreningen ett lokalklubbsnummer (identitetsnummer) av förbundets medlemsavdelning och får ett välkomstbrev med information från förbundskansliet.
Datum för föreningens bildande anses vara det datum som förbundsstyrelsen beslutat om bildande av förening.
Organisationsbidrag och startpaket
Den nya föreningen tilldelas efter beslut om bildandet ett organisationsbidrag (motsvarar 10 gällande förbundsavgifter). Bidraget sätts in på föreningens plusgiro eller bankgiro.
Föreningen får ett startpaket med informationsmaterial, viktig information och instruktioner.
Logotyp beställs från förbundet.
Föreningen får också ett erbjudande om att ansluta sig till den gemensamma klubbwebben.
Juridisk person
Varje enskild förening inom Svenska Brukshundklubben är en egen juridisk person.
Eget organisationsnummer
Varje ny förening ansöker själva om eget organisationsnummer från Skatteverket.